Olemme
evoluutio-oppiin perustuvan maailmankuvan kyllästämiä siinä määrin, että emme
enää ymmärrä kuinka ihmeellinen ihme ihminen on. Emme osaa arvostaa itseämme
emmekä toisiamme. Kuvittelemme, että eroamme vain vähän apinasta. Tämä on
karkea virhekuvitelma ja siitä seuraa hyvin haitallinen asennevääristymän. Tämä
valhe vaikuttaa siihen miten ajattelemme, miten koemme ja miten tunnemme.
Erityisesti se vaikuttaa siihen, mitä ajattelemme toisistamme: että sinä olet
vain toinen apina, toinen eläin, vailla perustavaa erityisarvoa itsessäsi -
tulet eläimestä, olet eläin ja oikeutesi eivät eroa eläimestä sen enempää kuin
vastuusi.
Tosiasiassa olemme
yhtä paljon erilaiset apinasta kuin apina on erilainen banaanista, niin
rakenteellisesti kuin filosofisesti.
Ihmisessä on paljon
hienosti suunniteltuja yksityiskohtia. Voidaan rehellisesti sanoa yhtään
liioittelematta, että me olemme ylisuunniteltuja elämään vain niin kuin
eläimet. Vaikka suurin uniikki ominaisuutemme ei ole mikään seuraavista esitteltävistä rakenteellisista eroista, niin katselemme näitä joitakin ja
ihmettelemme sitä, kuinka nämä olisivat voineet yhdistyä saman lajin kehoon
ilman tarkoitusta. Mikä olisi voinut olla se evoluutionmekanismi, joka olisi vaatinut
tällaista ylisuunnittelua, joka ei auta taistelussa elintilasta?
Tätä miettiessä on
hyvä huomata, että näiden ylisuunniteltujen ominaisuuksien olisi täytynyt
kehittyä evoluutio-opin mukaan vähitellen eikä kaikki yhtä aikaa toisiaan
tukien kohti tiettyä suuntaa - siis jokin valmis ominaisuus ei voinut odotella,
että siitä tulisi oikeasti käyttökelpoinen kun jokin toinen puolivalmis
ominaisuus vain valmistuisi. Eli perusteluksi ei voida esimerkiksi käyttää,
että jokin auttaa ihmistä selviytymään nykyisin,
vaan oikea kysymys on, miten se auttoi ihmistä selviytymään vielä ollessaan
kehitysvaiheessa, sillä muuten se evoluutio-opin mukaan karsiutuisi pois.
Alla olevassa
kuvassa tärkeimmät luustoon liittyvät ominaisuudet, jotka erottavat meidät simpanssista päälaesta kantapäähän hyvin erilaiseksi:
- Tasapainoaistissa isokammioiset pystykanaalit kun taas apinalla kolme saman kokoista (pystykävely vs. liikkuminen kolmessa ulottuvuudessa puissa kiipeillen).
- Tasainen naama, näemme hyvin alas ja eteemme pystyasennossa.
- Selkärangan ja pään liittymäkohta eri kohdassa kuin apinoilla. Pään eri asento.
- Selkäranka S-muotoinen, mikä joustaa kävellessä. Apinoilla C-muotoinen.
- Lantio ojentaa jalat suoraan alle.
- Reisiluu kääntynyt.
- Pystypolvet, joissa monia pystykävelyyn tarvittavia yksityiskohtia.
- Pitkät jalat.
- Kaareutuva jalkapohja.
- Voimakas peukalovarvas, joka on suoraan eteenpäin - mahdollistaa ponnistuksen päkiältä.
- Käytännössä jokainen yli kahdesta sadasta luustamme on erilainen kuin simpanssilla.
Vertaa edellistä luurankoa tähän seuraavaan - kuinka paljon erilainen tämä on mielestäsi?
Simpanssilla on ominaisuuksia, joita ei ihmiselleä ole, mm. lukkiutuvat ranteet, jotka auttavat sitä kävelemään neljällä raajalla. |
Ihmisellä on
kaksi kertaa enemmän kasvolihaksia (50) kuin apinalla (26). Monia näistä
lihaksista ei tarvita mihinkään muuhun kuin ilmehtimiseen (24). Apina
esimerkiksi ei osaa hymyillä. Ihmisellä on tuhansia kasvojen ilmeitä, apinalla
muutama. Tosin jos niitä ei käytä, niin lihakset surkastuvat. Muista hymyillä,
jotta erotut apinasta. Ihan pienet vauvatkin alkavat tunnistamaan ja
opettelemaan näitä tuhansia ilmeitä luonnostaan. Ihmisen valkoiset
silmänvalkuaiset lisäävät ilmeiden kommunikointivoimaa (simpanssilla ei silmien
asento erotu). Tuhannet ilmeet auttavat kommunikoimaan sanoja nopeammin,
ihminen on oikea kommunikointikone - selkeää ylisuunnittelua, vähemmälläkin
tulisi toimeen, sanoo suomalainen keski-ikäinen mies.
Ihmisen kurkunpään
ja lihaksiston rakenne on hyvin monimutkainen verrattuna apinaan. Siellä on
kymmeniä lihaksia, joita tarvitaan äänteiden muodostamiseen. Ihminen voi oppia
minkä tahansa ihmisten puhuman kielen. Evoluutio-oppi väittää, että kielet ovat
kehittyneet evoluution kautta, mutta silloin ei voisi oppia eri kieliä, koska
olisi voinut kehittyä jokin rakenteellinen este siihen.
Suuri osa aivoista
on erikoistunut vastaamaan kehomme hienosta koordinaatiosta. Kykymme liikkua ja
puhua on apinoihin verrattuna hyvin paljon monipuolisempi ja se vaatii paljon
aivojen motoriikkaosuudelta.
Annetaanpa kirurgi
Mikko Tuulirannan selventää tämä asia:
" Ihmisen ja
simpanssin aivoproteiinit eroavat toisistaan noin 80 %:sti. Simpanssin aivoista
puuttuvat ns. Brocan alueet. Ne sijaitsevat vasemmalla otsa- ja
parietaalilohkojen alueilla. Niissä syntyvät puheen tuottamiseen tarvittavat
signaalit sekä kuullun ymmärtäminen. Brocan alue tekee mahdolliseksi sen, että
ihminen voi kontrolloida hengityslihaksensa lähes täydellisesti. Kun ihminen
alkaa puhua, Brocan alue ottaa kontrolliinsa paitsi kurkunpään lihakset, myös
koko hengityslihaksiston eli kylkiluuvälilihakset, pallean ja vatsalihakset.
Näin ihminen, puhuakseen, voi tietoisesti kontrolloida hengitystään.
Se tekee
mahdolliseksi myös uimisen ja sukeltamisen; ihminen voi pidättää henkeään
useita minuutteja ja sukeltaa kymmenien metrien syvyyteen ilman laitteita. Ihminen pitää vedestä ja jokainen terve
vastasyntynyt pystyy pidättämään henkeään ja uimaan veden alla (vauvauinti).
Simpanssi ei osaa uida ja sillä on automaattinen hengitys, jota ei siis voida
tietoisesti kontrolloida. Ihmisellä, päinvastoin kuin millään muulla
kädellisellä, on vesieläimen nielu ja kurkunpää: pehmeä kitalaki ja kitakaari
sekä matalalla sijaitseva kurkunpää estävät veden joutumisen hengitysteihin.
Ihminen, paitsi että
hän osaa puhua, osaa myös laulaa, viheltää ja imitoida. Ihminen pystyy
ymmärrettävästi puhumaan, vaikka hänen kurkunpäänsä olisi syövän takia jouduttu
poistamaan. Tämä on mahdollista hengityslihaksiston hallinnan vuoksi.
Ihmisellä, päinvastoin kuin simpanssilla, on ihonalainen rasvakudos, joka
helpottaa uimista. Vastasyntyneellä rasvakudosta on runsaasti ja ihmisvauva on
aivan erinäköinen kuin ryppyinen simpanssilapsi. Ihmisen ja simpanssin välinen
älykkyysero ei ole määrällistä, vaan laadullista. Vain ihminen osaa säveltää ja
soittaa, vain ihminen kykenee luomaan taidetta. Vain ihminen on löytänyt
matematiikan ihmeellisen maailman, vain ihmisellä on moraali ja oikeustaju.
Kuvitellaan, että
ihmistä ei olisi olemassa ja jotkut ulkoavaruuden tiedemiehet tekisivät tänne
tutkimusmatkan, jonka tarkoituksena olisi arvioida planeettamme eläinten
kehittyneisyyttä. Erottuisiko simpanssi millään tavalla muista keskisuurista
nisäkkäistä? – Tuskin. Siksi maanpäällisetkään tiedemiehet eivät sijoita meitä
samaan sukuun. Sukuun Homo kuuluu vain yksi laji, Homo sapiens. Simpanssit
luetaan sukuun Pan.
"
Ihmisen ja apinan
jalka on ratkaisevasti erilainen. Ne ovat suunniteltu aivan erilaiseen käyttöön.
Kiinnitä huomio peukaloon ja jalan holvikaareen. Tällä rakenteella ihminen
pystyy juoksemaan kymmeniä kilometrejä, apina vain muutamia metrejä. Nimen omaan jalan peukalon rakenteesta pystytään ihmisfossiilit erottamaan apinafossiileista helposti - aina kun se löytyy.
Yhteenvetona lainaan
jälleen alan asiantuntijan tekstiä, kirurgi Mikko Tuuliranta:
"Ne, jotka
väittävät, että apinaihmisille kehittyi asteittaisten muutosten kautta kyky
seistä tai juosta vaikka koko päivä kahdella jalalla, eivät taida paljoa tietää
ihmisen anatomiasta ja fysiologiasta. Kuitenkin tällaiset ”asiantuntijat” ovat
saaneet päättää, että pystykävelyn kehittyminen on ollut luonnollinen prosessi.
Lääkärinkään peruskoulutus ei anna kovin paljoa eväitä ymmärtää, millainen on
ihmisen jalka. Luineen, nivelineen, nivelsiteineen, jänteineen ja lihaksineen
se on ”nerokas pirunnyrkki” - kuten eräs jalkakirurgi asian ilmaisi. Se on niin
monimutkainen, joustava, kimmoisa ja luja konstruktio, että apinan jalasta se
on melkein yhtä kaukana kuin itä on lännestä. Kun ihmisen jalka askeltaessa
osuu maahan, se varastoi itseensä suurimman osan iskuenergiasta, joka on sitten
ponnistusvaiheessa välittömästi käytettävissä. Ihmisapinoiden jalat sitä
vastoin ovat litteitä, eivätkä kykene varastoimaan energiaa. Eikä riitä, että
muutaman sukupolven aikana, jotkut luut muuttuisivat. Samalla nivelsiteiden,
lihasten ja jänteiden pitäisi muuttua. Polven, lonkan, lantion, selkärangan ja
kallonpohjan sekä niihin liittyvien rakenteiden kuten lihasten pitäisi
läpikäydä syvällisiä muutoksia. Myös sisäkorvan tasapainoelimen pitäisi
muovautua uudelleen samalla kun pään asento muuttuisi.
Evoluutio-opin
mukaan pystykävely oli keksitty jo paljon aikaisemmin: jopa Tyrannosaurus rex
käveli kahdella jalalla. Sen pienemmän serkun (Dromiceiomimus) väitetään olleen
hevosta nopeampi juoksija. Entä kenguru tai pingviini? Kengurun kädet taisivat
vapautua muuhun käyttöön jo muutama miljoona vuotta sitten?
Tapauksesta
Oreopithecus bambolii ei puhuta mitään. Kyseessä on sukupuuttoon kuollut,
kahdella jalalla kävellyt apina. Sen fossiili löytyi Italiasta ja iäksi on
arvioitu 7 - 9 miljoonaa vuotta. Se ei sovi evoluution kuvaan: väärä paikka ja
väärä aika. Siksi siitä ei puhuta. Mutta kun pystykävelyyn viittaavia piirteitä
löytyy afrikkalaisista apinafossiileista, on se selvä todiste ihmisen
apinamaisesta alkuperästä. ”Muutama vuosikymmen sitten alkoi jo olla selvää,
ettei aivojen kokoa voitu käyttää ihmisyyden mittana. Silloin tutkijat
päättivät, että tärkein ihmisten ja simpanssien kehityslinjojen välinen ero oli
liikkumistavassa… Viimeisten parin vuosikymmenen aikana löydetyt uudet
fossiilit ovat osoittaneet, että käsityksen pystyasennosta vain ihmisen kehityshaaran
ominaisuutena täytyy olla väärä” (Valste 2, s. 71)."
Ihmisen hienoja
mekaanisen rakenteen malleja on käytetty myös robotteihin. Voisi kysyä
sarkastisesti, että eikö viisas ihminen keksi mitään parempaa kuin itsestään
sattumalta kehittyneen rakenteen. Ihmisen polvessa on 16 osaa mitä simpanssilla
ei ole. Yhdessä ne muodostavat hienoja mekanismeja, kuten seisomisen lukitulla
polvinivelellä. Miten lukittu polvinivel auttoi ihmistä selviytymään paremmin
taistelussa elintilasta? Entä miten
kehittymässä oleva polvinivel, jossa oli vasta 4 näistä 16 eroavasta
ominaisuudesta? Miten se ylipäätään toimi lainkaan?
Ihmisen kyky
käsitellä tietoa on apinoihin verrattuna aivan eri planeetalta (jos tämä
evoluutioajattelun värittämä ilmaisu sallitaan). Miten luolamiehelle kehittyi
kynäote? Miten se auttoi luonnonvalinnassa? Mitä hyötyä siitä oli lajien
välisessä kilpailussa aikana jona kynää ei ollut olemassa? Kirjoittaminen ja
muu vastaava toiminta on upeaa hienomotoriikkaa, johon eivät muut kädelliset
pysty. Ihmisen käsi on 58 vapausasteenaan erikoisen monimutkainen. Vauvalta
menee vuosia opettaakseen aivonsa hallitsemaan kaikkia sen mahdollisuuksia.
Apinalla on vain 16 vapausastetta - tämän takia apinan aivoilta vaaditaan myös
paljon vähemmän. Ihmislapselle syntyy joka minuutti satoja miljoonia kytköksiä
aivoihin, kun simpanssin jälkeläiselle vain muutama sata.
Ihmisen käsi on
selkeä esimerkki ylisuunnittelusta. Se on paljon yli sen tarpeen, mitä pelkkä
luonnonvalinta vaatisi. Nimittäin sillä voi soittaa kitaraa, kutoa sukkaa, ja
piirtää taidetta. Sen sijaan tiedonkäsittelyyn ja kommunikointiin se on
nerokkaasti suunniteltu. Se on oiva jatke ihmisen aivoilla toteuttamaan tiedettä, kulttuuria ja tiedonvälitystä. Kaikki ihmisen aineettomia ominaisuuksia.
Kirurgi Mikko
Tuuliranta kirjaa asian näin:
"Kätemme ovat
hyvin erilaisia; simpanssin käsi on monin verroin yksinkertaisempi ja
kömpelömpi. Simpanssi kykenee lähinnä tarttumaotteeseen ja siltä puuttuu
ihmiselle uniikki hienomotoriikka, käden ja aivojen tiivis yhteistyö.
Simpanssin kädestä puuttuu pikkulihaksia ja moneen suuntaan liikkuvia niveliä,
jotka tekevät mahdolliseksi sen, että ihminen kykenee paitsi
peukaloetusormiotteeseen, myös peukalo-pikkusormiotteeseen. Etusormemme
liikkeitä ohjaa seitsemän, peukalon liikkeitä kahdeksan lihasta. Etusormen
toinen ojentajalihas (extensor indicis proprius) voi toimia myös koukistajana.
Erikoisia ovat myös kämmenen neljä lumbricalis-nimistä pikkulihasta, sillä ne
eivät kiinnity luihin, vain toisiin lihaksiin ja jänteisiin. Niiden tehtävänä
on kontrolloida muiden lihasten toimintaa tarkkuutta vaativissa liikkeissä.
Etusormi ja peukalo voidaan asettaa yhdessä tai erikseen äärettömän moneen
asentoon. Kun mikrokirurgi ompelee saumaa alle puolen millimetrin paksuiseen
verisuoneen, hän saattaa käyttää vain yhtä motoneuronia saadakseen aikaan
mahdollisimman pienen ja hallitun liikkeen. Jos ihminen menettää esim. etu- ja
keskisormen, hän saattaa silti pystyä suurtakin tarkkuutta vaativaan työhön.
Ihmisen sormenpäissä on äärettömän herkkä tuntoaisti, jota edustaa laaja alue
aivokuorella. Silti kädessämme on voimaa ja kestävyyttä vähintään yhtä paljon
kuin simpanssilla."
Entäpä iho ja
ihokarvat? Ihminen tasaa lämpöään ihon kautta ja tämä menetelmä on hyvin
tehokas verrattuna eläinten kykyyn luovuttaa lämpöä. Kuinka moni apina tekee
samaa? Ihmisen iholla ja ihokarvoilla on monta tärkeää tehtävää. Ihokarvan
tyven solut tuottavat kantasoluja. Kosketus aisti on hyvin hienovarainen ja
toimii useassa kerroksessa: kevyt ja raskas paine, kylmä ja lämmin. Lisäksi iho
kaipaa toisen ihmisen kosketusta - niin vanhempi lapsen kuin lapsi vanhemman.
Ihonalainen rasvakerros pitää meidät lämpimänä. D-vitamiinin tuotanto ei toimisi turkin alla. Kaikki nämä erottavat meidät hyvin erilaiseksi
apinasta. Kysymys ei todellakaan ole siitä, että ihminen olisi vähäkarvainen
simpanssi. Ihmisen karvoituksella on oma tehtävänsä, kun taas ihmisen kyky
valmistaa vaatteita mahdollistaa ihmisen (yhden lajin) levittäytymisen
kaikkialle maailmaan niin kuin Jumala on ihmistä käskenyt.
Prototyyppi ihminen
on myös kovin täydellisen oloinen niin kun tässä Leonard Davincin kuuluisasta
kuvasta näkyy. Kultainen leikkaus näkyy ihmisessä useassa kohdin.
Mikään näistä ei
kuitenkaan vielä tee ihmistä ihmiseksi. Ihminen luotiin ikuisuusolennoksi.
Ihmisen tietoisuus, tietoisuus itsestään, menneestä, tulevasta ja ystävistä, ei ole osa
ihmisen ruumista. Monilla on kokemuksia ruumiistaan irtaantumisista - riittävän
hyvin todistettuja - jotka osaltaan tämän todistavat. Ihmisen tietoisuus ei ole
materiassa - se on Jumalan kuva. Tiedemiehet eivät edes osaa määritellä
tietoisuutta ja se varmasti ei ole aivoissa. Nykyinen tekoälytutkimus hyvin
todistaa sen: tekoälyt matkivat aivoja ja niihin vaan ei koskaan voi tulla
tietoisuutta. Sen jokainen alan asiantuntija jo ymmärtää, vaikka
populaaritiedelehdissä yhä spekuloidaan tällaisilla ajatuksilla.
Olen monen vanhan
ihmisen kuullut sanovan, että ei hän ole se, mikä peilistä katsoo takaisin. Hän
on jotain vallan muuta, kuin se takaisin tuijottava kuihtuva keho. Kuolleen
ihmisen näkeminen auttaa hyvin ymmärtämään, että se ihminen ei ole enää siinä.
Ihminen on jotain muuta kuin materiaa. Evoluutio on vain materiaa tieteellisen
määritelmänsäkin mukaan. Luonnontiedekin käsittelee vain luontoa, materiaa, ja
siksi ei koskaan pysty vastaamaan kysymykseen, että mistä me tulemme. Meidän
alkumme on näkymättömässä - tämän maailman ulottuvuuksien ulkopuolella. Siellä
on myös tulevaisuutemme: todellisuudessa joka on todempaa kuin nykyisyys. Me
emme häviä olemasta tai muutu tietoisuudeltamme joksikin toiseksi biologisen
koneistomme kuoltua, ei - minä olen edelleen minä. Tietoisuuteni, muistoni,
ymmärrykseni ja kykyni tunnistaa kanssaihmisiä säilyy ruumiista lähdettyämme.
Sen sijaan se mihin päädymme tämän elämän jälkeen ratkeaa jo tässä kehossa.
Varmista paikkasi tulevaisuudessa niin kauan kuin siihen on mahdollisuus. Hanki
pelastusvarmuus. Apina ei koskaan voi pelastusvarmuutta ymmärtää eikä saada,
eikä evoluutio selittää.
Mikko Tuuliranta otteet hänen ansiokkaasta teoksestaan "Koulubiologian analyysi": https://luominen.fi/materiaalit/pdf/koulubiologian_analyysi_osa_1_versio_3.pdf
Tämän
artikkelin kuvat ovat tästä videosta: https://answersingenesis.org/store/product/uniqueness-man/?sku=30-9-489
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti