maanantai 6. joulukuuta 2021

Elämmekö viimeisiä hetkiä? Lopun ajat Raamatun valossa

ESIPUHE - Keskitytkö synnytystuskiin?


Äidit tietävät tämän omakohtaisesti - itse olen vain vierestä katsellut. Supistukset tulevat aaltoina, mutta niihin ei keskitytä, vaan keskitytään siihen, että pian lapsi syntyy. Kivut unohtuvat heti, kun lapsi on rinnalla.
 
Nyt olen surukseni huomannut, että melkoinen joukko uskovia, jopa johtavassa asemassa olevia, ovat keskittyneet synnytystuskiin eivätkä tulevaan. 

Vuosi sitten näin näyn, kun rukouskokouksessa kyselin, että mitä sitten, mikä Jumala on sinun ohjeesi koronan suhteen. Näyssä oli suuri kuutio, joka hitaasti eteni maailmassa ja imaisi vähitellen kaikki sen eteen tulleet sisäänsä. Se oli kuin hyvin paksua sumua maan pinnalla, tai jopa muovailuvahan kaltaista - sieltä ei löydä omin avuin pois, jos sisään joutuu. 

Jäin ihmettelemään näkyä - mitä tarkoitat tällä? Mitä pitää tehdä, että ei jää sen sumun sisään?

Parin viikon päästä, samassa tilanteessa, näky tuli mieleeni ja vastaukset kysymyksiini: siirry kuution edestä pois, sen sivulle. Voit katsella sen hidasta lipumista ohi kuinka läheltä tahansa, mutta älä koske siihen, sillä se imaisee sisäänsä ja se on niin tiheä, että sieltä ei löydä pois.

Juuri näin on käynyt, ja moni on jäänyt sen sisään. Moni keskittyy synnytystuskiin, maailman menoon, eikä sen jälkeen tulevaan. Se on koettelukseksi uskovillekin. Toiset riehuvat koronasta, toiset rokotteesta ja nyt seuraavana passista. 

Kaikkien näiden pitää tapahtua, ja vielä enemmänkin, mutta tehkää te kuten Paavali käskee:

Älkää mukautuko tämän maailmanajan menoon, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, jotta voisitte tutkia, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä. (RK: Room. 12:2)

Paavali siis sanoo, että jos te keskitytte maailman menoon, ette voi tuntea Jumalan tahtoa. Keskittymällä maailmaan ei valmistauduta tulevaan, jossa haasteet vain lisääntyvät. 
Sen sijaan: 

teidän tulee hylätä vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä seuratessaan petollisia himoja, uudistua hengeltänne ja mieleltänne ja pukea yllenne uusi ihminen, joka on luotu Jumalan kuvan mukaisesti totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen. Pankaa sen tähden pois valhe ja puhukaa lähimmäisenne kanssa totta, sillä me olemme toinen toisemme jäseniä.  (RK: Ef. 4:22-25)


Meidä on pitäydyttävä selkeässä totuudessa kuten Paavali ohjeisti Timoteusta: 

Pysy sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut. Olet myös jo lapsuudestasi asti tuntenut pyhät Kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.  (RK: 2. Tim. 3:14-15)

Auttakaa niitä sisaria ja veljiä, jotka eivät itse enää osaa pois ja estäkää väärään suuntiin taipuvia keskittymästä vääriin asioihin. 

Sen sijaan maailman ihmisten suhtautuminen synnytystuskiin on ja tulee olemaan jatkossakin näin: 

Ihmiset paahtuivat kovassa helteessä ja pilkkasivat Jumalan nimeä, hänen, jolla on vallassaan nämä vitsaukset. He eivät tehneet parannusta eivätkä antaneet kunniaa Jumalalle. (RK: Ilm. 16:9)

 

JOHDANTO 

Elämme outoja aikoja, jotka saavat meidän kyselemään sitä, miten näihin tapahtumiin pitäisi suhtautua.  

Tästä johtuen ajattelin kirjoittaa mahdollisimman selkeästi ja kiihkottomasti siitä, mitä Raamattu antaa ymmärtää maailman tulevaisuudesta. Yritin tiivistää tekstiä, mutta sitä tehdessäni se vain piteni - tämän aiheen ymmärtämiseen vain liittyy niin paljon eri asioita. 


Ilmestyskirja on tarkin kuvaus armon ajan lopusta

Raamatussa asia on kuvattu sen nuorimmassa kirjassa, joka on myös Raamatun viimeinen kirja, Johanneksen Ilmestyksessä. Sen kirjoittaja on apostoli Johannes, joka kirjoitti myös Johanneksen kirjeet ja evankeliumin. Hän sai tämän ilmestyksen ollessaan Patmos-saarella Kreikassa eristyksissä todennäköisesti vuonna 96 jKr. Ilmestys oli ikään kuin elokuva aikana, jolloin ei vielä elokuvia ollut. Siinä Johannesta kehotettiin useaan otteeseen kirjoittamaan näkemänsä asiat ylös ja hän teki työtä käskettynä. Johanneksen ilmestys on ikään kuin elokuvan käsikirjoitus jälkikäteen kirjoitettuna. 

Ilmestyskirja kertoo niistä tapahtumista, mitkä edeltävät Jeesuksen paluuta maan päälle. Jeesushan oli maan päällä noin 2000-vuotta sitten, jolloin hänet ristiinnaulittiin. Hän kuitenkin nousi kolmantena päivänä kuolleista ja 40 päivää myöhemmin nousi ylös taivaaseen Isän Jumalan luokse ja lähtiessään hän lupasi palata. 


Jeesuksen paluu

Jeesuksen historiallisuutta ei historiantutkijat yleisesti kiellä ja hänen ylösnousemuksensa taas todistavat apostolit elämällään, jotka kaikki muut paitsi juuri Johannes kohtasivat marttyyrikuoleman. He eivät kuoleman uhan allakaan kieltäneet Jeesuksen ylösnousemusta. 

Vanha Testamentti kuvaa tätä Jeesuksen paluun aikaa nimellä Herran Päivä - ja se on kauhistuttava päivä. Se ei ole yksi päivä, vaan Danielin ja Ilmestyskirjan mukaan 7 vuoden jakso, joka jakaantuu kahteen 3½ vuoden jaksoon, jotka Ilmestyskirja kuvaa tarkemmin. 

Näiden tapahtumien lopuksi ei tule maailman loppu, päinvastoin, sen jälkeen elämän olosuhteet maapallolla paranevat ja Jeesus itse hallitsee täällä. Tämäkin kerrotaan Ilmestyskirjassa. Ensin kuitenkin asiat huononevat ennen kuin ne paranevat. Ilmestyskirja kuvaa monia katastrofeja, jotka saattavat koko maapallon hämmingin ja hädän valtaan. Profeetta Jesaja kuvaa lopputulosta niin, että ihmisiä jää jäljelle vain vähän kuin oliiveja puuhun sitä ravisteltaessa.


Israelin rooli

Kaiken keskellä on Israelin valtio ja kansa, juutalaiset. Tämä pieni Uudenmaan kokoinen maa Välimeren itärannalla, jossa on muutama miljoona asukasta enemmän kuin Suomessa, on jatkuvasti esillä. Jostain syystä Israel on uutisissa paljon useammin kuin Suomi. Osaltaan sekin todistaa, että kyseessä ei ole mikä tahansa maa. Varsinkin se on kivi Islamilaisten valtioiden kengässä. Nämä valtiot ja heidän yli miljardi kansalaistaan ympäröivät Israelin joka puolelta.

Raamatun profetiat, ennalta kerrotut Jumalan suunnitelmat, kuvaavat paljon Israelin kohtaloa. Kun vuonna 1948 Israelin valtio jälleen perustettiin, täyttyi moni profetia, jotka on mainittu Vanhassa Testamentissa. Jumala lupasi karkottaa juutalaisen kansan maasta, mutta vielä kerran hakea sen takaisin. Vielä sata vuotta sitten osa raamatunopettajista piti näitä profetioita symbolisina. 

Israelin kansan alkuperäinen tarkoitus oli, että he kertovat Jumalasta kaikille kansoille. Siinä he kuitenkin epäonnistuivat niin pahoin, että heidän hallussaan olleista profetioista huolimatta eivät tunnistaneet Jeesusta messiaaksi, joka ottaisi pois kansan synnin. Heidän johtomiehensä silloin odottivat enemmänkin kenraalia, sotapäällikköä, kuin kuolemallaan syntien anteeksisaamisen mahdollistavaa ihmisen näköistä Jumalaa. 

Uusi Testamentti kuvaa sitä, miten Jumala ei ole lopettanut asiansa käsittelyä Israelin kanssa (Roomalaiskirje 9-11). Myös pedon merkki liittyy tähän viimeiseen käsittelyyn. Juutalainen kansa yhä edelleen odottaa messiasta ja he jälleen kerran lankeavat vääriin käsiin: tämä peto, joka myös antikristus nimellä tunnetaan, tulee vastaamaan heidän inhimillisiin odotuksiinsa. Antikristus lupaa yhdeksän kaunista ja kymmenen hyvää Israelille ja voittaa heidän luottamuksensa, mutta erinäisten tapahtumien kautta kääntyy heitä vastaan. 

Saatuaan vallan antikristus julistaa itsensä jumalaksi. Juuri tällöin hän vaatii ihmisiä ottamaan hänen merkkinsä, jota ilman olet valtakunnan vihollinen. 


Antikristuksen valta

Tähän merkkiin liittyy antikristuksen ideologia, uskonto, politiikka ja kuuliaisuus kaikille näille. Se pitää ottaa vastaan valalla vannoen. Vannomisessa pitää irtisanoutua muista ideologioista, uskonnoista, puolueista ja lupautuva vain tähän yhteen valtakuntaan. Jos et tätä tee, et saa merkkiä, etkä siten voi ostaa etkä myydä. Merkki ei siis tule vahingossa 'aamuteetä juodessa'. 

Tähän liittyy myös, että et voi tehdä työtä, maksaa veroja tai nauttia eläkettä ilman sitä. Olet siis yhteiskunnan ulkopuolella, hylkiö, eriarvoinen ja arvoton. Jokainen ymmärtää mitä siitä seuraa. Mutta koska joudut kieltämään Jumalan ja Jeesuksen, et voi enää päästä heidän ikuidrrn valtakuntaansa. 

Raamattu ei kuvaa sitä, miten antikristuksen valta ulottuu Suomeen, mutta mainitsee, että se koskettaa kaikkia kansoja. Tästä johtuen monet ajattelevat, että antikristuksen valta on globaali ja kaikki maat ovat tämän yhden johtajan vallassa. Siksi meteliä ilmastonmuutoksesta, World Economic Forumin Great reset hankkeesta. (Tämä on kapitalismin korvaaminen jollain toisella ideologialla ja käytännöllä, jossa globaali johto määrittää asioita tarkemmin. Tämä koskettaa myös Suomea, koska valtiojohtomme on tämän järjestön koulutuksissa ollut mukana jo kymmeniä vuosia.) 

Raamatun mukaan Antikristuksella on kuitenkin myös vihollisia, joten tilanne voi hyvin olla kovinkin epäselvä ja sekasortoinen. 

Koronaan liittyen on menossa joitakin poliittisia ajatuksia, jotka haisevat ideologisesti vähän pedon merkiltä. Siksi jotkut nostattavat aaltoja siitä, että koronapassi on pedon merkki tai ainakin sen esiaste: ihmiset laitetaan eriarvoiseen asemaan vastoin monen maan perustuslain kohtaa, jossa määrätään ihmiselle itselleen oikeus päättää omasta terveydestään. 

Lisää vettä myllyyn heittävät todennäköisesti maksetut some-trollit, joiden tarkoitus on vain saada hämminki ja sekasortoa aikaiseksi yhteiskunnan heikentämiseksi. Sillä heikko yhteiskunta on helpommin voitettavissa taistelussa vähenevistä resursseista. 


Ensin tulee kymmenen kuningasta

Ilmestyskirja kertoo, missä tilanteessa pedon merkki tulee, sillä sitä edeltää tarkoin kuvattu sarja tapahtumia.  Ensinnäkin pitää tietysti olla vallassa tämä antikristus, yksinvaltias, joka hallitsee monia maita ja jonka merkistä on kyse. Vuosituhantinen tulkinta on, että hän nousee antiikin Rooman vallan alueen hallitsijaksi. 

Näihin tapahtumiin kuuluu kymmenen muuta kuningasta, joista kolme antikristus syrjäyttää. Lopulta nämä muutkin kuninkaat luovuttavat valtansa antikristukselle.

Pedon merkissä on lisäksi pedon luku tai nimi. Ilmestyskirja antaa tämän luvun 666, joka tulee siitä, että kreikan kielessä jokaisella kirjaimella on numeroarvo, joten ihmisen nimille voidaan laskea luku. Vaikkapa Titan on yksi tällainen nimi. 

Tätä nimeä ei voi kuitenkaan tietää, ennen kuin kymmenen kuningasta on selvillä, joten sen arvuuttelu on tänään turhaa. 

Danielin kirja antaa ymmärtää, että näissä kymmenessä kuninkaassa on mukana vanhan jakautuneen Itä- ja Länsi-Rooman valtioita. Silloin Rooma kattoi Välimeren pohjoisrannan lisäksi kutakuinkin kaikki nykyiset Lähi-Idän Islamilaisvaltiot mukaan lukien myös Afrikan pohjoisosan. 

Alkuseurakunnan johtajien tulkinta toiselta vuosisadalta onkin, että Egypti, Libya ja Sudan (Vanha Etiopia), ovat nämä kolme kuningasta, jotka antikristus ensin syrjäyttää. Tätä ei Raamattu yksiselitteisesti ilmaise.

Vastaavanlaisia tulkintoja on Ilmestyskirjasta tehty kohta 2000 vuotta. Jumala ei kuitenkaan jaa kunniaansa eli lopulta on yksin Jumalan hallussa, miten hän tulevaa historiaa ohjaa. Kukaan ihminen ei voi omalla viisaudellaan sanoa, että minä tiesin, miten asiat tarkalleen tapahtuvat, ja näin korottaa itseään. 

Ilmestyskirja on näistä tapahtumista välähdyksenomainen ja täydentää Vanhan Testamentin (VT) profetioita tehden yli 300 viitettä VT:iin (joka on aika paljon kun jakeitakin on vain kutakuinkin yhtä monta). Siksi sen ymmärtäminen ilman VT:n ymmärtämistä on vaikeaa.


Kaksi profeettaa ja juutalaisten temppeli

Edellä kuvattuja tapahtumia taas edeltävät monet muut asiat Ilmestyskirjassa (luvut 11-13). Otetaan vaikkapa kaksi säkkipukuista profeettaa, jotka julistavat Jerusalemin temppelistä. Niin, siellä ei tänään ole temppeliä, mutta sen rakentamissuunnitelmat ovat hyvin pitkällä. Kaikki kalusto on jo valmiina, jopa vihkimysjuhlassa tarvittavat erikoiset eläinrodut. Vain islamistien vastustus estää rakentamisen aloittamista - tosin vastustus ei ole mikään pikku juttu. Tämä on se syy, miksi katseet kohdistuvat Jerusalemin temppelivuorelle ja miksi siitä koko ajan riidellään.

Myös alkuseurakunnan käsitys oli, että juutalaiset vielä palaavat ja rakentavat temppelin uudestaan, vaikka se vuonna 70 jKr. tuhottiin täysin ja jokainen juutalainen karkotettiin maasta, jopa kristityiksi kääntyneet, viimeistään vuonna 132 jKr. Tällöin juutalaiset olivat taas kerran nousseet kapinaan Roomaa vastaan. Tätä kapinaa johti mies, jonka juutalaiset luulivat olleen heidän messiaansa.

Kun nämä säkkipukuiset todistajat kuolevat 3½ vuoden julistuksen jälkeen antikristuksen toimesta, ihmiset hullaantuvat ja ostavat toisilleen lahjoja. Tämä sen takia, että monet tulevat katastrofit tulevat toteutumaan heidän antamiensa profetioiden mukaan - Jumala on antanut heille tämän vallan. Ihmiset ajattelevat, että nyt asiat paranevat, kun he ovat kuolleet. Toisin kuitenkin käy.

Koska vielä tänään eivät ihmiset ole ostelleet lahjoja toisilleen edellä mainitusta syystä, niin ei vielä voi olla pedon merkkiä kenenkään tiedossa. Se siis tulee vasta sitten, kun antikristus ottaa kunnian näiden Jumalan profeettojen tappamisesta ja julistaa itsensä siitä johtuen jumalaksi Jumalan tilalle. 


Ihmisen kaipuu elää ikuisesti

Yhtä varma kuin oli Jeesuksen ristinkuolema, on hänen paluunsa. Varmaa on myös ihmisen kuolema. Ihmisen elämä ei kuitenkaan lopu kuolemaan, vaan se jatkuu joko Jumalan valtakunnassa tai kadotuksessa, joka helvettinä tunnetaan. On se mikä tahansa paikka, se ei ole mukavaa. Sen sijaan Jumalan valtakunta on taivas, paratiisi ja kultakaupunki. Jotain niin hyvää, että sitä on mahdoton kuvata hyvillä sanoilla. 

Taivaaseen pääsee vain yhtä tietä, sillä siellä Jeesus hallitsee. Koska Jeesus on jo maksanut kuolemallaan sinun taivaspaikkasi, voit ottaa sen vastaan uskomalla häneen. Siirtymällä hänen valtakuntaansa jo tänään varmistat tulevaisuutesi, jossa ei ole pelkoa kohtalosta. 

Kuolema ei voinut pitää Jeesusta hallussaan, koska kuolema on synnin palkka ja Jeesus oli synnitön. Tästä johtuen voimme laittaa omat syntimme hänen jo kärsityn kuolemansa paikalle ja pelastua siitä kohtalosta, mikä meille oikeutetusti olisi varattuna tekojemme tähden.  

Me ihmiset omahyväisyydessämme kuvittelemme, että olemme ihan hyviä ihmisiä ja varmaan pääsemme taivaaseen kuitenkin, mutta yhtä varmoja kuin oli profetia Israelin valtion perustamisesta vuonna 1948, ovat tuomion sanat siitä, että taivaaseen ei pääse tekemällä tekoja tai jättämällä jotain tekemättä. Juuri tämän takia Raamatussa on profetioita, jotta ihmiset voisivat uskoa, että Raamatun sana myös pelastuksesta on varma.

Näiden ylläkuvattujen lopun ajan tapahtumien tarkoitus on putsata harmaa alue: joko ihminen on Jumalan valtakunnassa tai ei ole. Siinä ei ole vyöhykettä, jossa olisi tavallaan myötämielisiä, mutta ei kuitenkaan ihan. 


Asiat tapahtuvat järjestyksessä

Lopun aikana asiat tapahtuvat Jumalan ennalta ilmoittamassa järjestyksessä. Ihmisillä on tapana hötkyillä ja pomppia Raamatun ilmoituksen ohi. Näin on nyt liittyen koronaan, ilmastomuutokseen ja ateistisen maailman uudelleen järjestelyihin. Ja näin on ollut aina. Miettikääpä, vaikka mitä kaikkea tapahtui Hitlerin aikana sata vuotta sitten ja verratkaa sitä nykyisyyteen.

Ensimmäisen vuosisadan kristityillä ei ollut vielä Uutta Testamenttia yhtenä painoksena, mutta heillä oli ylen viisaan Paavalin kirjeitä käytössä sitä mukaan kun niitä ilmestyi. Niistä voimme lukea, että silloinkin höyryttiin ja hötkyiltiin ohi sen, mitä on kirjoitettu.

Paavali varoitti tessalonikalaisia olemaan hötkyilemättä ja neuvoi, että lopunajan tapahtumat tapahtuvat ennalta määrätyssä järjestyksessä: 

"Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja kokoontumiseemme hänen luokseen, me pyydämme teitä, veljet, ettette anna minkään hengen tai sanan tai minkään muka meidän lähettämämme kirjeen [tai jonkun julkaiseman Facebook päivityksen] pelästyttää itseänne, niin että heti menetätte malttinne, ikään kuin Herran päivä olisi jo käsillä. 

Älkää antako kenenkään millään tavoin eksyttää itseänne. 

Ensin näet tapahtuu luopumus ja ilmestyy laittomuuden ihminen, kadotuksen lapsi, tuo vastustaja [antikristus], joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai palvottavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala."  (RK: 2. Tess. 2:1-4) 

Paavali siis kertoo, että asioilla on Jumalan ohjaama järjestys. Hän näin rauhoittaa uskovia, jotka mahdollisesti luulivat, että he ovat kohtaamassa Herran Päivän, tuon kauhistuttavan hetken. Katsomme tässä kirjoituksessa tarkemmin näitä tapahtumia.

Paavali jatkaa tapahtumien järjestyksestä: 

"Laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa, kunhan vain poistuu tieltä se, joka sitä on vielä pidättämässä. Silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa kirkkaudella."  (RK: 2. Tess. 2:7-8) 

Paavali lisää mystisen asian, johon hän viittaa vain pronominillä SE. Tämän, SEn, pitää poistua ja sitten vasta Antikristus voi tulla. Paavali oli tästä puhunut, kun oli seurakunnassa käynyt, mutta kirjeessään hän ei tarkenna tätä. Tästä on luonnollisesti kaksi vuosituhatta kiistelty, mihin Paavali viittaa. Arvauksia on monia, mutta en mene niihin nyt, vaan pyydän ymmärtämään asiayhteyden: Paavali viittaa johonkin, jonka poistumisen voi havaita tai tietää - puhuuhan hän asioiden järjestyksestä. Näin hän edelleen rauhoittaa uskovia, että ei vielä, vaan vasta sitten kun tämä havaittava tai tiedostettava asia on poistunut antaen ymmärtää, että uskovat kyllä huomaavat sen. Se ei siis voi olla, joku henkivalloissa tapahtuva piilosalaisuus.

Tämän jälkeen Paavali kertoo tarkemmin siitä tavasta millä Antikristus tulee valtaan: 

"Tuon laittoman tuleminen tapahtuu Saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla tunnusteoin ja ihmein, kaikin vääryyden viettelyksin niille, jotka joutuvat kadotukseen, koska he eivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen voidakseen pelastua."  (RK: 2. Tess. 2:9-10) 

Tässä pyydän kohdistamaan ajatukset viimeiseen lauseeseen. Avain pelastukseen on rakkaus totuuteen. Tässä on varmasti kaksoismerkitys: toisaalta totuus on 'salanimi' Jeesukselle, kuten Johannes kirjeissään monesti puhuu. 

Lisäksi se on myös selkeä viesti meidän ajallemme. Me hukumme, jos annamme mielikuvituksemme laukata ja lähdemme kaiken kummallisen perään. Pietari pystyi kävelemään veden pinnalla vain sen aikaa, kun hänen katseensa oli Jeesuksessa, heti kun hän kiinnitti huomionsa tyrskyihin, hän vajosi veteen (Matt.14:22-33). Tämä on selkeä opetus meille: kiinnitä huomiosi maailman myrskyihin ja tulet vajoamaan (vrt. kuutioilmestys, josta alussa kerroin). 

Rakkaus totuuteen on sitä, ettei hyväksy eikä varsinkaan levitä kaikenlaisia huhuväitteitä ja epämääräisiä julistuksia. Tiedämme, että Venäjän ja Kiinan trollitehtaat tehtailevat ja maksavat näistä milloin minkäkin asiantuntijan todistuksista. Älkää astuko heidän ansaansa. Heidän tavoitteensa on heikentää länsimaista yhteiskuntaa. 

Paavali kertoo tämän saman toisin sanoin puhuen eksytyksestä ja vaarasta uskoa valheeseen: 

"Siksi Jumala lähettää heille voimakkaan eksytyksen, niin että he uskovat valheeseen, jotta kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuuteen vaan ovat mieltyneet vääryyteen." (RK: 2. Tess. 2:11-12)

Varmista aina ehdottomasti julkaisun todenperäisyys, ettet kuuluisi niihin, jotka uskoivat valheen.


Mitkä tapahtumat edeltävät Pedon Merkkiä?

Kerrataanpa tarkemmin mitä Ilmestyskirja sanoo pedon merkkiin liittyen käänteisessä kronologisessa järjestyksessä. Ilmestyskirja jae 13:18 ja siitä alkuunpäin. (Erilaisista Ilmestyskirjan tulkinnoista tietoisille kerrottakoon, että uskon Ilmestyskirjan konkreettiseen ja kronologiseen tulkintaan. Tämä luonnollisesti pitää sisällään, että osa kuvatuista asioista on silti symbolisia kuten helakanpunainen peto.)

Ilmestyskirja 13:16-18 

Pedonmerkki: luku 666 ja ilman sitä ei voi ostaa tai myydä ja se otetaan oikeaan käteen tai otsaan (juutalaiset ymmärtävät tämän, koska joillakin heistä oli tapana kantaa näissä kohdin Jumalan Sanaa fyysisessä kotelossa). Huomaa tämä merkin tarkoitus, kyseessä ei siis ole ihmiskunnan tuhoamiseksi suunniteltu väline, päinvastoin, ne tapetaan, ketkä eivät sitä ota. 'Eliitti' tarvitsee aina orjansa. Olisi hullua heidän kannaltaan tappaa kaikki työtätekevät. 

Kuitenkaan sitä ei pidä ottaa sillä: "Jos joku kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa sen merkin otsaansa tai käteensä, niin hänkin joutuu juomaan Jumalan vihan viiniä, joka laimentamattomana on kaadettu hänen vihansa maljaan, ja häntä piinataan tulessa ja rikissä pyhien enkelien ja Karitsan edessä.  (RK: Ilm. 14:9-10)

"Tässä on tarpeen pyhien kestävyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja uskon Jeesukseen(13)." (RK: Ilm. 14:12)

Luvassa on siis paljon marttyyrikuolemia. 


Ilmestyskirja 13:14-15 

Väärä profeetta tekee Pedon kuvan, joka puhuu,  ja ne ketkä eivät palvo sitä tapetaan. Puhuva kuva siis edeltää merkkiä. On jo olemassa paljon teknologiaa, kuten tekoälyä, jolla tämä voitaisiin toteuttaa. Se ei silti tarkoita, että teknologia itsessään olisi pedon kuva. 


Ilmestyskirja 13:11-13 

Väärä profeetta nousee maasta eli Israelin keskuudesta. Tämä tukee Antikristusta ja todistaa hänestä tekemällä ihmeitä. On siis kaksi johtavaa hahmoa: Antikristus ja väärä profeetta.


Ilmestyskirja 13:5-11 

Peto eli Antikristus nousee kansojen joukosta ja se saa herjata Jumalaa 42 kuukautta.


Ilmestyskirja 13:1-4 

Petovaltio muodostuu 10 kuninkaasta, joista yksi on Antikristus.


Ilmestyskirja 11:3-11 

Kaksi säkkipukuista todistajaa, [Eenok ja Elia], julistavat 3½ vuotta Jumalan kunniaa ja tekevät ihmeitä. Antikristus lopulta tappaa nämä, mutta he heräävät henkiin ja nousevat taivaaseen. Maailman ihmiset juhlivat heidän kuolemaansa lähettämällä lahjoja toisilleen ennen heidän henkiin heräämistä.

Ilmestyskirja 11:1-2 Jumalan temppeli on Jerusalemissa, jossa nämä kaksi todistajaa ovat.

 

Kun lähdemme pedon merkistä ajassa taaksepäin eli meidän aikaamme kohti, niin voimme siis havaita, että ainakin näiden pitää tapahtua ennen pedon merkkiä: 

  • Väärän profeetan pitää ilmestyä
  • Pedon kuvaa pitää kumartaa
  • Peto itse, eli antikristus julistaa itsensä jumalaksi
  • Peto syrjäyttää kolme kuningasta ja loput kymmenestä antavat valtansa hänelle
  • Ihmiset lähettävät toisilleen lahjoja, koska peto tappaa kaksi Jumalan profeettaa, jotka julistavat Jerusalemin temppelissä. 
  • Jerusalemin temppeli rakennetaan
  • Monia katastrofeja tapahtuu, niin rajuja ettei olla aikaisemmin nähty

Ei siis pidä yhden näistä toteutua vaan kaikkien. Kuten näemme, säkkipukuiset todistajat eivät ole tulleet, eivät kuolleet eikä ihmiset ole lahjoja lähettäneet toisilleen niiden kuoleman johdosta. 

Huomaa siis tämä edeltävä asia: ihmiset lähettävät lahjoja toisilleen. Tätä on vaikea symbolisoida mihinkään. Se on myös yleismaailmallinen tapahtuma ja kertoo siitä, että säkkipukuiset eivät olleet symboleja - onhan tiedossa, että ihmiset eivät ihan helposti lähetä lahjoja toisilleen. Se on kuin joulu keskellä 'kesää' joidenkin mielestä.

Vielä on siis armon aika, ei Herran Päivä. Armon ajassa meillä on Jeesuksen antama tehtävä: julistakaa evankeliumia. Me voimme muuttaa maailmaa vain yksi ihminen kerrallaan. 

Vaikka näemme ajassamme monia huolestuttavia ilmiöitä, emme näe mitään edellisen listan asiaa. Seuratkaa Jerusalemin tilannetta ja temppelivuorta: kun temppeli alkaa nousemaan, ollaan jo hyvin lähellä.

Monet ovat mielessään varmoja, että globaali eliitti on muodostumassa ja että rokotepassi ja rokote ovat heidän merkkinsä, tai viimeistään siru, jonka voi asentaa ihmisen tunnistamiseksi. Tällaisia on kuitenkin ollut jo historiassa aikaisemmin. 

Luonnollisesti apostolisena aikana Rooman keisarit olivat johtava eliitti. Yllättävää kyllä, myöhemmin Rooman kirkko oli globaali eliitti; sen johtajaa Paavia kävivät kuninkaatkin kumartamassa. Sillä Paavi saattoi verkostonsa eli kirkkonsa kautta levittää jonkin maan kuninkaasta epäedullista tietoa tai jopa asettaa hänet pannaan, jolloin sen maan kansalaiset alkoivat kääntyä kuningasta vastaan. Jos kuningas ei käynyt armoa anelemassa Paavilta, oli hän pian mennyttä. Näistä voi lukea esimerkiksi Dave Huntin kirjasta A Woman Rides the Beast. Tämä on selkeä esimerkki maailmaa johtaneesta eliitistä. Ei ole siis mitään uutta auringon alla. 

Paavalin aikaisessa seurakunnassa asiat olivat menneet niin pitkälle, etteivät jotkut enää edes tehneet työtä, vaan odottivat vain Herran Päivää. Tällöin Paavali antoi kuuluisan ohjeensa:

Jo silloin, kun olimme luonanne, määräsimme, että jos joku ei halua tehdä työtä, älköön myöskään syökö. Olemme näet kuulleet, että muutamat teidän joukostanne vaeltavat kurittomasti, eivät tee työtä vaan touhuavat turhia. Sellaisia käskemme ja kehotamme Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa tekemään työtä kaikessa hiljaisuudessa ja syömään omaa leipäänsä.  (RK: 2. Tess. 3:10-12)

Uskon, että elämme sitä vuosisataa, jona kaikki nuo yllä olevat tapahtuvat, mutta niitä ennen Jumala koettelee itse kutakin. Kuka on uskollinen, luotettava ja kestävä? Uskon, että se sukupolvi, joka kohtaa suurimman armon, eikä siis kohtaa fyysistä kuolemaa lainkaan, elää jo. En tiedä elänkö itse siinä armoitetussa joukossa, joka temmataan pois kuolemaan näkemättä, mutta joku nykyisin elävistä arvelen tämän kohtaavan. Siihen voi siis vielä mennä kymmeniä vuosia. Se on pitkä aika, jos jokaisesta synnytyskivusta höyrypäissään julistaa vääriä totuuksia. 

Meillä on aivan muu tehtävä. Paavali sanoo tästä samaisessa kirjeessään:

Pysykää siis, veljet, lujina ja pitäkää kiinni niistä opetuksista, jotka olette saaneet puheestamme tai kirjeestämme. Itse Herramme Jeesus Kristus ja Jumala, meidän Isämme, joka on rakastanut meitä ja armossaan antanut meille ikuisen lohdutuksen ja hyvän toivon, lohduttakoot sydämiänne ja vahvistakoot teitä kaikissa hyvissä teoissa ja puheissa. (RK: 2. Tess. 2:15-17)

Meidät on siis kutsuttu Isän Jumalan nimessä tekemään toisillemme hyviä tekoja ja puhumaan hyvää. Siihen ei kuulu höyryäminen jokaisesta maailman myrskystä. Asiallinen keskustelu ja mielipiteidenvaihto on aina tietysti tervetullutta, mutta sen keskustelun merkitys ei saa nousta yli Raamatun sanan merkityksen. 

Vielä on aikaa jakaa evankeliumina. Sillä tulevaisuudessa on se hetki, jolloin enkeli sanoo: 

"Enkeli, jonka näin seisovan meren ja maan päällä, kohotti oikean kätensä taivasta kohti ja vannoi hänen kauttaan, joka elää aina ja iankaikkisesti, hänen joka on luonut taivaan ja mitä siinä on, maan ja mitä siinä on, ja meren ja mitä siinä on. Hän vannoi, että enää ei ole oleva aikaa, vaan että niinä päivinä, jolloin seitsemännen enkelin ääni kuuluu hänen puhaltaessaan pasuunaan, toteutuu Jumalan salaisuus sen hyvän sanoman mukaan, jonka hän on ilmoittanut palvelijoilleen profeetoille."(RK: Ilm. 10:6-7)

Tämä ajan loppuminen tarkoittaa menossa olevan aikakauden loppumista. Vielä on uusi aikakausi, jolloin Jeesus on palannut maan päälle ja hallitsee Jerusalemista käsin (Tuhatvuotinen valtakunta).  


Vainot ovat ensin

Jos kovasti valmistautuu siihen, ettei ota pedon merkkiä, jonka luulee rokotteen tai passin olevan, niin voi jäädä ymmärtämättä, mitä aikaa me elämme ja valmistautuminen siihen jää vajavaiseksi. Jeesus tietysti pitää huolta omistaan, vaikka eskatologiamme olisi väärä, mutta Raamatusta saa vastauksia tähänkin hetkeen.

Edellisessä kappaleessa kirjoitin asioiden tapahtuvan järjestyksessä ja että pedon merkkiä edeltävät tietyt tapahtumat, jotka Ilmestyskirja meille paljastaa (temppeli, kaksi profeetta, ihmiset lähettävät lahjoja toisilleen profeettojen kuollessa, väärä profeetta ja antikristus jne.). Siksi emme ole vielä siinä ajassa, mutta voimme kysyä missä ajassa sitten olemme?

Paavali kertoo kirjeissään, että meidän pitää elää nöyrästi, sävyisästi tai - nyky-suomella voisi sanoa - yksinkertaista uskovan elämää.  Erityisesti meidän ei pidä lähteä 'ristiretkille', meuhkaamaan tai edes yrittää vaikuttaa asioihin, mihin emme voi vaikuttaa. Sen sijaan meidän pitää pyrkiä pelastamaan maailma yksi ihmissielu kerrallaan kertomalla hänelle evankeliumi ja että Jumalan valtakunta on tullut lähelle. 

Paavali antoi yksinkertaisen ohjeen seurakunnan ulkopuolella olevien vääryyden tekijöiden käsittelyyn:  

Ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. -- (RK: 1. Kor. 5:13)

Tämän hän vie niin pitkälle, ettei meidän pidä edes kostaa kärsimäämme vääryyttä: 

Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä on kirjoitettu: "Minun on kosto, minä maksan takaisin, sanoo Herra."  (RK: Room. 12:19)

Tämä koskee myös lopunaikoja, joista Paavali sanoo, että lopulta Jumala tulee kostamaan:

Sillä Jumala katsoo oikeaksi kostaa ahdistuksella niille, jotka ahdistavat teitä, mutta antaa teille, joita ahdistetaan, levon --.  (RK: 2. Tess. 1:6-7)

Tässä on hyvä pysähtyä tarkemmin ajattelemaan, mikä tässä oli syy ja mikä seuraus (katso myös kuva). Kosto sanana jo kertoo, että se on vastaus johonkin jo aikaisemmin tapahtuneeseen. Tässä yllä olevassa Raamatun kohdassa kerrotaan lisäksi, että mikä tämä jokin oli, mikä herättää koston: ahdistus. Siinä myös sanotaan, että Jumala kostaa ahdistuksella - samalla mitalla siis. 

Ahdistus on toisaalta se, kun uskovia vainotaan. Toisaalta se on taas Jumalan kosto niille, jotka ovat uskovia ahdistaneet. Syntiä tehneille ahdistus taas on helvetti. 

Ahdistus sanaa käytetään siis Raamatussa moneen tarkoitukseen.  Ilmestyskirja mainitsee tämän suuren ahdistuksen myös viittaamalla siihen määräisellä artikkelilla eli kyseessä on tietty suuri ahdistus. Vielä oma lukunsa on Jaakobin ahdistus (Jer 30:7), mutta ei mennä sinne nyt. 

Ei ole siis helppo tietää mihin ahdistukseen sana milloinkin viittaa.

Jeesus selventää asiaa sanomalla, että vainot ovat ahdistusta: 

Silloin te joudutte ahdistukseen, monia teistä tapetaan, ja kaikki kansat vihaavat teitä minun nimeni tähden.  (RK: Matt. 24:9)  

Muistakaa, mitä sanoin teille: ei palvelija ole herraansa suurempi. Jos ihmiset ovat vainonneet minua, he vainoavat teitäkin. --  (RK: Joh. 15:20)

Kun opetuslapsetkin kysyivät lopun ajoista Jeesukselta, hän nosti esille juuri nämä vainot (ja eksytykset). Vainoja kohtasivat kaikki apostolit, jotka Johannesta lukuunottamatta saivat surmansa niiden tuloksena. 

Vainoja on kautta historian ollut ja tänäänkin kristityt ovat vainotuin uskontokunta. Ahdistus eli vainot tulevat silti lisääntymään vielä entisestään: tulemme kohtaamaan niitä myös Suomessa entistä enemmän. 

Näemme niistä jo ensimerkkejä muun muassa Päivi Räsäsen oikeustapauksessa. Oppiamme vainotaan jo kouluissakin ja juuri siihen haluaa valtiokin puuttua. Nämä ovat mielipide- ja ajatusvainoja. Emme vielä tiedä mihin kaikkeen vainot kehittyvät. Pienestä alusta se lähti juutalaistenkin vaino yli sata vuotta sitten Euroopassa.


Miten meidän pitää valmistautua vainoihin?

Nämä ovat Raamatun neuvot vainoja ja ahdistuksia kohtaan: 

Olkaa toivossa iloisia, ahdistuksessa kärsivällisiä ja rukouksessa kestäviä. Auttakaa pyhiä heidän tarpeissaan, pyrkikää osoittamaan vieraanvaraisuutta. Siunatkaa vainoojianne, siunatkaa, älkää kirotko.  (RK: Room. 12:12-14)

Jotkut ovat unohtaneet vainoojien siunaamisen ja sen sijaan tarttuneet oman sanan miekkaan. 

Nyt meitä koetellaan siitä, että olemmeko sen sanan mukaisia, mitä olemme vuosia vastaanottaneet: 

Älkää kostako kenellekään pahaa pahalla. Pyrkikää siihen, mikä on hyvää kaikkien ihmisten silmissä. Jos on mahdollista ja jos se teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa. 

Osaammeko kääntää tappion voitoksi niin kuin Jumala on meitä opettanut.

Mutta jos vihamiehelläsi on nälkä, anna hänelle ruokaa, jos hänellä on jano, anna hänelle juotavaa. Näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle. Älä anna pahan voittaa itseäsi, vaan voita sinä paha hyvällä.  (RK: Room. 12:17-21)

Meitä seuraavaksi vastassa on vainot myös täällä länsimaissa. Eksytykset ovat jo kovasti valtaa saaneet, kuten Jeesus sanoi. Eikä vielä ole aika pedon merkille, sillä sitä ennen synnytystuskat vielä kiihtyvät ja vasta Herran Päivän aikana tulee Antikristus.



Mitä aikaa nyt elämme?

Kummallista tai perin outoa aikaa saatamme ajatella ja tottahan se on. Jos ajattelemme 90- tai 00 lukua, niin olihan tuo edellinen vuosikymmen melkoinen murrosten myllerrys monessa mielessä. Uusi sukupolvi puski läpi uusine arvoineen, joiden muutoksen suuruus ja nopeus yllätti ainakin itseni. Kun katsoo hieman kauempaa, huomaa että  tuon aallon kehittyminen oli menossa jo 50-vuotta sitten. Mitä perspektiiviä Raamattu antaa tähän?


Synnytystuskat 

Jeesus kuvasi tapahtumien etenemisen kohti lopun aikoja olevan syklittäisiä: välillä on paahtaa välillä sataa, välillä kiristyy välillä helpottuu, kuitenkin kiihtyen kuten synnytyksen supistukset (tämä on varmasti asia, jonka äidit ymmärtävät parhaiten). 

Jo apostoleja kiinnosti tuleva siinä määrin, että he saivat näistä asioista opetusta Jeesuksen viimeisessä puheessa. Erityisesti heitä kiinnosti milloin Jeesus ottaa vallan haltuunsa näkyvästi, sillä he uskoivat Messiaaseen Vanhan Testamentin opetuksen mukaisesti myös suurena maanpäällisenä hallitsijana: 

"Kun Jeesus istui yksin Öljymäellä, opetuslapset tulivat hänen luokseen ja kysyivät: "Sano meille, milloin se tapahtuu. Mikä on sinun tulemisesi ja tämän aikakauden päättymisen merkki?"  (RK: Matt. 24:3)

Huomaa, että opetuslapset eivät kysyneet maailmanlopusta, vaan aikakauden lopusta. He tiesivät, että vielä on uusia aikakausia. 

Jeesuksen vastaus sisältää vertauksen synnytystuskiin. Aikakauden loppua voidaan siis ymmärtää vertaamalla sitä synnytykseen: jotain uutta on tulossa. Erityisesti huomaa seuraavassa, että Jeesus sanoo, että nämä synnytyspoltot, jotka tiheämmin ja tiheämmin tulevat, eivät kuitenkaan ole loppu, vaan johtavat varsinaisen synnytyksen ponnistusvaiheen alkuun. 

"Te saatte kuulla sodan ääniä ja sanomia sodista, mutta älkää pelästykö. Näin täytyy tapahtua, mutta se ei vielä ole loppu. Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja monin paikoin tulee nälänhätää ja maanjäristyksiä. Mutta kaikki tämä on vasta synnytystuskien alkua." (RK: Matt. 24:6-8)

Ilmestyskirjan 6. luku alkaa kuvauksella, jossa taivaassa oleva Jeesus avaa kirjakäärön sinettejä. Tämä kirjakäärö toisaalta sisältää kuvauksen lopun ajoista ja toisaalta mahdollistaa Jeesuksen lunastusoikeuden maahan. 

Hän ainoana sai ottaa kirjakäärön Isän Jumalan kädestä, koska hän on synnittömällä elämällään ja ristinkuolemallaan lunastanut tämän oikeuden. Kirjakäärön sinettien avaaminen on ikään kuin vastausosa sille ilmestykselle, jossa Danielille sanottiin, että sulje nämä sanat sinetillä lopun aikoja varten (Dan 12:4).

Sinetit alkavat neljällä hevosella ja kuvauksella niiden ratsastajista: valloittaja, sota, nälänhätä ja kulkutaudit (karkeasti lyhentäen). Nämä ovat niitä synnytystuskia, supistuksia, joista Jeesus mainitsi, että eivät vielä ole loppu. Tämän tiedämme jo siitä, että näitä on aina ollut - niissä ei ole mitään uutta. 

Varsinaisen synnytyksen ponnistusvaiheen nimi on Herran (Koston) Päivä. 

Erään meidän aikamme vielä tulevan tuskaisen ajanjakson aikana, sen kovimmalla hetkellä, tämä ponnistusvaihe lopulta alkaa, mutta jo nykyisten synnytyspolttojen aikana Jeesus antaa tämän ohjeen:

Kun nämä alkavat tapahtua, rohkaiskaa mielenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä."  (RK: Luuk. 21:28)


Eksytykset

Meidän aikaamme varten Jeesus ennen kaikkea varoitti eksytyksistä: 

Jeesus vastasi heille[opetuslapsille]: "Varokaa, ettei kukaan eksytä teitä. Sillä monet tulevat minun nimessäni ja sanovat: 'Minä olen Kristus' [Messias, voideltu], ja he eksyttävät monia.  (RK: Matt. 24:4-5)

Monet seuraavat ihmistä ja jopa puolustavat heitä arvostelijoilta sanomalla: "Älä 'koske' Jumalan Voideltuun." Huomaamattaan he saattavat todistaa nuo Jeesuksen sanat todeksi. On vain yksi Jumalan Voideltu, Jeesus Kristus, Messias. (Kristus sana on siis kreikankielinen vastine Messias sanalle, joka tarkoittaa voideltua. Voideltu taas on kuvakieli Jumalan valitsemasta kuninkaasta - VT:n aikana oli tapana voidella kuninkaat valtaan astumisrituaalin osana.)

Jeesus oli varoituksessaan vakavissaan ja sanoi, että nämä eksyttäjät pystyvät ihmeisiin: 

Jos joku silloin sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus' tai 'Tuolla', älkää uskoko. Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että he eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin. Tämän minä olen teille ennalta ilmoittanut.  (RK: Matt. 24:23-25)

Näitä eksytyksiä olemmekin nähneet jo monia. Yleensä niille tyypillistä on, että ne joko ottavat jotain pois tai lisäävät jotain Jeesuksen persoonaan. Jeesus itse sanoo, ettei hän päästä taivaaseen yhtään, joka ei toteuta Isän tahtoa. 

Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.  (RK: Matt. 7:21)

Eksytykset, joista Paavali ja Jeesus puhuvat, liittyvät siis ihmisen riskiin menettää ikuisen pelastuksensa. Korona, rokotus, passi, ilmastonmuutos jne. eksytykset ja salaliitot, puolesta tai vastaan, ovat enemmän maallisia kuin ikuisuuskysymyksiä. 

Niiden takana on moninaisia tekijöitä, jopa geopoliittiset tavoitteet, joissa toinen valtio pyrkii heikentämään toisen yhteiskuntaa hybridivaikuttamisella. Tästä hyvä esimerkki on koronarealistit.com sivusto, jonka palvelin sijaitsee Moskovassa ja monet muut tekaistut 'asiantuntijaprofiilit'. Kun tarkastelee salaliittosivustojen klikkimääriä, voi hyvin ymmärtää, että ne ovat myös omistajilleen tuottoisia. 


Luopumus

Paavali antaa ymmärtää, että tapahtuu myös uskovien uskosta luopuminen ennen kuin lopun aika pääsee täyteen vauhtiin: 

Älkää antako kenenkään millään tavoin eksyttää itseänne. Ensin näet tapahtuu luopumus ja ilmestyy laittomuuden ihminen, kadotuksen lapsi,  (RK: 2. Tess. 2:3)

Kun laskemme yhteen eksytykset ja luopumuksen, nousee viimeisen kahdensadan vuoden ajalta yli muiden yksi eksytys, joka on aiheuttanut uskosta luopumista enemmän kuin mikään muun niin yksilö- kuin yhteiskuntatasollakin: kehitysoppi. Se opettaa, ettei Jumala ole luoja, vaan kaikki on syntynyt sattumalta. Tämän opetuksen johdosta nuoret ovat luopuneet uskostaan yhä enenevissä määrin viimeisen 50 vuoden aikana.

Paavali kertoo tästä profetaallisesti Roomalaiskirjeen ensimmäisen luvun jakeesta 18 eteenpäin, mm. sanoilla: 

He väittävät olevansa viisaita mutta ovat tulleet tyhmiksi. He ovat muuttaneet katoamattoman Jumalan kirkkauden katoavaisen ihmisen, lintujen, nelijalkaisten ja matelijoiden kuvan kaltaiseksi.(RK: Room. 1:22-23)

'He' viittaavat tässä tiedemiehiin ja tutkijoihin, jotka tittelejä lisäämällä nimensä eteen väittävät olevansa viisaita ja ovat tehneet matelijoista, dinosauruksista, palvonnan kohteen ja meidän esi-isämme osana evoluutiota.

Aikamme ihmiset hakevat oppia korvasyyhyyn eli sellaista, mikä itseä miellyttää. Siihen ei kuulu syntien tunnustaminen ja parannuksen tekeminen.  Harhaopin salainen tavoite on valehdella itselle, ettei Jumalaa ole olemassa, jotta voi vapaasti harrastaa mitä tahansa syntiä. 

Tulee näet aika, jolloin ihmiset eivät kärsi tervettä oppia vaan omien himojensa mukaan haalivat itselleen opettajia korvasyyhyynsä. He kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät tarujen puoleen.  (RK: 2. Tim. 4:3-4)

Tästä seuraa hyvin osuva kuvaus aikamme ihmisistä: 

Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä tulee vaikeita aikoja. Ihmiset ovat silloin itserakkaita ja rahanahneita, kerskailijoita, ylimielisiä, pilkkaajia ja vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä ja jumalattomia. He ovat rakkaudettomia, leppymättömiä, panettelijoita, hillittömiä ja raakoja, hyvän vihaajia, petollisia, yltiöpäisiä ja omahyväisiä. He rakastavat enemmän nautintoja kuin Jumalaa. Heillä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Karta sellaisia! Heidän joukossaan on niitä, jotka tunkeutuvat taloihin ja kietovat valtaansa syntien rasittamia, monenlaisten himojen riepottelemia naisparkoja, jotka ovat aina opetusta ottamassa mutta eivät voi koskaan päästä tuntemaan totuutta. [yhtä hyvin miehiä] (RK: 2. Tim. 3:1-7) 

Lähes jokainen Uuden Testamentin kirja varoittaa näistä eksytyksistä. Näiden välttämiseksi avain on rakkaus totuuteen:

-- he eivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen voidakseen pelastua. Siksi Jumala lähettää heille voimakkaan eksytyksen, niin että he uskovat valheeseen,  (RK: 2. Tess. 2:10-11)



Herran Päivä - mikä se on?


'Loppu' kulkee vanhassa testamentissa nimellä Herran Päivä. Esimerkiksi: "Tuo päivä on Herran, Herran Sebaotin, päivä, koston päivä, jona hän kostaa vihollisilleen. --"  (RK: Jer. 46:10)  

Siitä on VT:ssä enemmän profetioita kuin mistään muusta asiasta. Jos ei ole VT:n profetioihin tutustunut, voi ensin ajatella, että Herran Päivä on jollain tapaa hienoa aikaa, mutta se on juuri päinvastoin. Se ei ole kenellekään mukavaa aikaa: ei uskoville sen enempää kuin uskosta osattomille - enkä usko, että Jumalakaan siitä 'nauttii', vaan se on jotain minkä vain pitää tapahtua: niin kuin on lapsen synnyttäminen. Helpottaa vasta kun se on ohi ja lapsi on rinnalla.

Aamos varoittaa, että siinä ei ole mitään hyvää sen kokeville: kun yhdestä haasteesta pääsee, on heti toinen vastassa: 

Voi teitä, jotka kaipaatte Herran päivän tulemista. Mitä hyvää teille koituu Herran päivästä? Se päivä tulee olemaan pimeys eikä valkeus. Käy niin kuin silloin, kun mies pakenee leijonaa ja hänet kohtaa karhu tai kun hän kotiin tullessaan nojaa kätensä seinään ja häntä pistää käärme.  (RK: Aam. 5:18-19)

Paavali kertoo, että se tulee sitä odottamattomille yllättäen.

Mutta ajoista ja määrähetkistä ei ole tarpeen kirjoittaa teille, veljet, sillä te tiedätte itse varsin hyvin, että Herran päivä tulee kuin varas yöllä. Kun ihmiset sanovat: "Nyt on rauha, ei mitään hätää", silloin turmio yllättää heidät yhtäkkiä niin kuin synnytyskipu raskaana olevan naisen, eivätkä he pääse pakoon.  (RK: 1. Tess. 5:1-3)

Jeesuksen aikaisemmin lupaaman vainon ja synnytystuskien (jotka siis kulkevat yhtä aikaa) päivien jälkeen alkaa tämä Herran Päivä. 

Jeesus kuvaa selkeän tunnusmerkin vainon (uskovien ahdistuksen) jälkeen sen tunnistamiseksi:

"Mutta heti noiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee eikä kuu anna valoaan. Tähdet putoavat taivaalta, ja taivaiden voimat järkkyvät. Silloin taivaalla näkyy Ihmisen Pojan merkki ja kaikki maan sukukunnat vaikeroivat, kun näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan.  (RK: Matt. 24:29-30)

Löydämme tämän saman kuvauksen auringosta ja kuusta kuudennen sinetin avauksen yhteydessä Ilmestyskirjasta. (Huomaa näitä lukiessasi Raamatun rytmi: aikaisempi sanankohta kertoo tiiviimmin, sen minkä myöhempi avaa tarkemmin. Näin Jeesuksen yllä olevissa sanoistakin on monia vaiheita Ilmestyskirjassa, eikä se tee Jeesuksesta jotenkin tietämätöntä. Hän seurasi sitä suunnitelmaan, minkä Isä on viisaudessaan laatinut ja kertoi siinä tilanteessa sen minkä Isä käski.)  

Sitten minä näin, kuinka Karitsa avasi kuudennen sinetin. Tuli suuri maanjäristys, aurinko muuttui mustaksi kuin karvainen säkki, ja kuu muuttui kokonaan kuin vereksi.  (RK: Ilm. 6:12)

Tässä samassa kohtaa ihmiset tunnistavat Herran Päivän tulleen, koska näkevät taivaalla Ihmisen Pojan merkin, juuri niin kuin Jeesus sanoi. 

Maan kuninkaat, ylimykset ja sotapäälliköt, rikkaat ja väkevät ja kaikki orjat ja vapaat kätkeytyivät luoliin ja vuorten uumeniin ja sanoivat vuorille ja kallioille: "Kaatukaa päällemme ja kätkekää meidät valtaistuimella istuvan kasvoilta ja Karitsan vihalta, sillä heidän vihansa suuri päivä on tullut! Kuka voi sen kestää?" (RK: Ilm. 6:15-17)

Tästä (viimeistään) siis alkaa Herran Päivä, joka kestää seitsemän vuotta Danielin kirjan mukaan. Ilmestyskirjan loppupuolella Herran (Vihan) Päivä täyttyy eli päättyy: 

Minä näin taivaassa vielä yhden tunnusmerkin, suuren ja ihmeellisen: seitsemän enkeliä hallussaan seitsemän viimeistä vitsausta, joissa täyttyy Jumalan viha.  (RK: Ilm. 15:1)

Tämä Herran Päivä ei ole maan päälle oleville mitään odottamisen arvoista. 


Ilmestyskirja tarkentaa Herran Päivän tapahtumia

Ilmestyskirja on viimeisin Jumalan antama tieto lopun ajan tapahtumista. Siinä kun Vanha Testamentti vain mainitsee adjektiivein tuon kauhistuttavan päivän, Herran Päivän, Ilmestyskirja kuvaa tarkoin tämän ajanjakson tapahtumia. 

Ilmestyskirja jatkaa sen syventämistä, mitä Danielin kirja kertoo hyvin nopeasti: 

Hän vastasi näin: 'Neljäs peto on neljäs valtakunta[Rooma], joka syntyy maailmaan, erilainen kuin kaikki muut valtakunnat. Se syö koko maan, tallaa ja murskaa sen. Ne kymmenen sarvea ovat kymmenen kuningasta, jotka nousevat siitä valtakunnasta. Heidän jälkeensä nousee vielä yksi [Antikristus]. Hän on erilainen kuin edelliset, ja hän kukistaa kolme kuningasta. Hän puhuu sanoja Korkeinta vastaan ja tuhoaa Korkeimman pyhiä. Hän tahtoo muuttaa ajat ja lain, ja ne annetaan hänen valtaansa ajaksi ja kahdeksi ajaksi ja puoleksi ajaksi [3½ vuotta]. Sitten oikeus istuu tuomiolle ja häneltä otetaan pois valta, hänet hävitetään ja tuhotaan perin pohjin. Kuninkuus ja valta ja valtakuntien mahti kaiken taivaan alla annetaan Korkeimman pyhien kansalle. ' (RK: Dan. 7:22-27)

Ilmestyskirja syventää näitä tapahtumia lähes 20 luvun verran viitaten yli 300 kertaa Vanhan Testamentin profetioihin. Raamatussa mikään jäljempänä tullut ei ole ristiriidassa aikaisemmin kerrotun kanssa, vaan ainoastaan lisää yksityiskohtia aikaisempiin 'aukkopaikkoihin'. 

Nyt monet ovat vauhkoontuneet koronasta, piikistä ja passissa. Samalla kun he puhuvat viranomaisten ja median kylvämää pelkoa vastaan, he tulevat lisäämään sitä. Se on havaittavissa näiden henkilöiden ympärillä 'pörräävistä' seuraajista, jotka aktiivisesti vetävät mutkat suoriksi ja julistavat johtajansa näkemyksiä kovin mustavalkoisesti korostaen pelkoa. 

Ei korona, rokote tai passi ole pedonmerkki, eikä se edes avaa ovia siihen suuntaan. Ei yhtään sen enempää kuin mikä tahansa teknologinen kehitys maailmassa on tehnyt viimeisten satojen vuosien aikana. Se on vain osa sitä kehitystä, jonka kaikkia osia voidaan käyttää niin hyvään kuin pahaankin, mutta joiden johto on ahneen ihmisen hallinnassa.

Ilmestyskirjan syvin sanoma on se, että Jeesus on voittaja ja se tulee lopulta ilmi. 



Ihmisten ylösnousemus Ilmestyskirjan mukaan

Ennen tätä Herran Päivän toteamista oli Ilmestyskirjassa jo avattu viideskin sinetti, jossa nähdään aikaisemmin marttyyreinä kuolleiden ihmisten ylösnousemus (neljä ensimmäistä sinettiä olivat hevoset, jotka kuvaavat niitä merkkejä, jotka eivät vielä ole 'loppu', synnytyksen supistuksia.):

Kun Karitsa avasi viidennen sinetin, näin alttarin alla niiden sielut, jotka oli surmattu Jumalan sanan ja sen todistuksen tähden, joka heillä oli. He huusivat kovalla äänellä: "Kuinka kauaksi aikaa sinä, pyhä ja tosi Valtias, jätät tuomitsematta ja kostamatta meidän veremme niille, jotka asuvat maan päällä?"  (RK: Ilm. 6:9-10)

Huomaa miten he vaativat Jumalalta kostoa. Paavali lupasi Tessalonikalaiskirjeessä kaikille uskoville, että Jumala tulee kostamaan ahdistuksella niille ihmiselle, jotka heitä ahdistivat. 

Tässä vaiheessa marttyyreille annetaan valkoinen vaate, heidän ylösnousemusasunsa, joka kuvaa vanhurskaita tekoja(Ilm. 19:8) ja peittää heidän häpeänsä (Ilm 3:18):

Jokaiselle heistä annettiin pitkä, valkea vaate ja heille sanottiin, että pysyisivät vielä vähän aikaa levollisina, kunnes täyttyisi heidän palvelustoveriensa ja veljiensä lukumäärä, niiden jotka joutuisivat tapettaviksi niin kuin hekin. (RK: Ilm. 6:11)

Sielut eivät tarvitse valkoisia vaatteita, joten he saavat tässä vaiheessa ylösnousemusruumiinsa ja voivat valkaistuina nousta alttarin alta Isän Jumalan eteen, sillä ilman häpeämme peitettä ei kellään ole asiaa Isän eteen. Tämän takia on tärkeä pukea Kristus päälle jo nyt. 

Pari jaetta myöhemmin nähdään, että taivaassa on lukuisa joukko ihmisiä. Tässä tapahtuu siis muiden kuolleiden ja elävien saapuminen taivaaseen. Myös he saavat valkoiset vaatteet eli ylösnousemusasunsa.

Tämän jälkeen minä näin suuren joukon ihmisiä, joita ei kukaan voinut laskea, kaikista kansanheimoista, sukukunnista, kansakunnista ja kielistä. He seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä yllään pitkät, valkeat vaatteet ja käsissään palmunoksat  (RK: Ilm. 7:9)

Johannes ei ymmärtänyt, ketä nämä olivat, vaan enkelin piti se hänelle selventää:

Minä vastasin hänelle: "Herrani, sinä sen tiedät." Hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka tulevat siitä suuresta ahdistuksesta. He ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.  (RK: Ilm. 7:14)

Tässä suuri ahdistus kuvaa sekä vainoa että varsinaisen Jumalan lähettämän suuren ahdistuksen alkuhetkiä maassa asuville. Näiden tekstien mukaan siis asiat tapahtuvat hyvin samanaikaisesti: Herran Päivän eli suuren ahdistuksen alkaminen ja ylösnousemus (tempaus). Vaikka siis seurakunta haetaan pois ennen Jumalan kostoa ja antikristuksen valtaan nousua, niin se tapahtuu tämän tulkinnan mukaan viime hetkessä ja jo niin myöhään, että uskoa koetellaan. Tummat pilvet vyöryvät päälle ja ahdistuksen vaikutus jo ymmärretään.* (tekstin lopussa lisää pohdintaa näiden vaiheiden järjestyksestä).

Tapahtumien yhtäaikaisuuteen sopii edelleen hyvin vertaus synnytyspolttoihin. Viimeinen supistus ennen varsinaista ponnistusvaihetta ei eroa merkittävästi, vaan ponnistus alkaa kun kätilö kehottaa, että nyt olisi oikea aika saattaa lapsi maailmaan. (Ja tästä puhun ilman omakohtaista kokemusta vain viereltä katsoen.)



Marttyyrien rukoilema kosta alkaa

Herran Päivän alkaessa syntyy taivaassa suuri hiljaisuus, jolla kunnioitetaan Jumalan tahdon toteutumista: 

Kun Karitsa avasi seitsemännen sinetin, taivaassa tuli hiljaisuus, jota kesti puolisen tuntia.  (RK: Ilm. 8:1)

Marttyyrit olivat tietoisia Jumalan lupauksesta kostaa heidän kuolemansa ja rukoilivat Jumalalta milloin se tapahtuu (Ilm. 6:10). Enkeli tuleekin ja heittää näiden rukousten rukousastian maanpäälle ja näin julistaa Herran koston täyttävän nämä rukoukset: 

Vielä tuli yksi enkeli ja asettui alttarin ääreen. Hänellä oli kultainen suitsutusastia, ja hänelle annettiin paljon suitsukkeita pantavaksi kaikkien pyhien rukouksiin kultaiselle alttarille, joka oli valtaistuimen edessä. Ja suitsukkeiden savu nousi enkelin kädestä pyhien ihmisten rukousten mukana Jumalan eteen. Enkeli otti suitsutusastian, täytti sen alttarin tulella ja heitti maan päälle. Silloin tuli ukkosenjylinää, ääniä, salamoita ja maanjäristys. (RK: Ilm. 8:3-5)
Juuri hetkeä aikaisemmin oli jo kuvattu, miten ihmiset reakoivat tähän Herran Päivän alkuun piiloutumalla luoliin.


Samanaikaisesti maan päällä

Ne juutalaiset, jotka eivät uskoneet Jeesukseen tässä vaiheessa ovat yhä maan päällä samoin kuin kaikki uskosta osattomattomat. Juutalaisista merkitään 144 000 Jumalan palvelijoiksi maan päälle. Nyt kun muut uskovat on temmattu pois, jää heille, ja myöhemmin tulevalle kahdelle profeetalle, tehtävä julistaa Jumalan sanaa: 

"Älkää vahingoittako maata, älkää merta älkääkä puita, ennen kuin olemme painaneet sinetin Jumalamme palvelijoiden otsaan." (RK: Ilm. 7:3)

Nämä ovat siis Jumalan palvelijoita, jotka poistuvat maan päältä vasta juuri ennen vihan maljoja (Ilm. 14). Silloin enkeli sanoo, että aika loppuu, kun seitsemäs enkeli puhaltaa pasuunaan (Ilm. 10:6-7) . Ajan loppuminen tarkoittaa, että sen jälkeen ei voi enää parannusta tehdä. Siihen asti on mahdollisuus pelastua ja varmasti maan päällä onkin iso herääminen uskovien lähipiirissä, kun he havaitsevat läheisensä poistuneen.

Sinetit 5-7 ovat siis kiivas ja kiireinen hetki, jolloin moni asia tapahtuu melko nopeasti: marttyyrien ylösnousemus ja heidän lukunsa täyttyminen,  Herran Päivän alkaminen, elävien ylösnouseminen, 144 000 merkitseminen ja marttyyrien rukouksien vastaus. Silloin on kiirettä Jumalan valtakunnassakin.

Näiden 144 000 Jumalan palvelijan työ kantaa myös satoa. Ilmestyskirjassa myöhemmin enkeli erityisesti vannoo, että: 

Ja minä kuulin äänen taivaasta sanovan: "Kirjoita: Autuaita ne kuolleet, jotka tästedes kuolevat Herrassa. Totisesti, sanoo Henki, he saavat levätä vaivoistaan, sillä heidän tekonsa seuraavat heitä." (RK: Ilm. 14:13)

Nämä pelastuneet myöhemmin taivaassa ylistävät Jumalaa: 

Minä näin ikään kuin lasisen meren, tulella sekoitetun, ja ne, jotka olivat saaneet voiton pedosta, sen kuvasta ja sen nimen luvusta, seisomassa lasisella merellä. Heillä oli Jumalan harput,  (RK: Ilm. 15:2)

Huomaa miten heidän tekonsa, eli kieltäytymisensä pedon merkistä, seuraa heitä eli he pelastuvat tämän pedon merkkiä välttävän teon avulla ja uskomalla Jeesukseen. Muista myös, että koko tämä tekstikokonaisuus alkoi siitä, että jos ei ole petoa, antikristusta, niin ei voi ottaa pedon merkkiäkään. Pedon merkkiä ei siis voi vielä tänään (vuonna 2021) olla olemassa. 

Annoin aikaisemmin ohjeen seurata Jerusalemin temppelivuorta: niin kauan kuin siellä ei ole temppeliä, ei voi olla pedon merkkiäkään. En silti suosittele lähtemään kaiken maailman villityksiin mukaan. Maailman rakkaus ei ole Isästä.
Heitä seurasi vielä kolmas enkeli, joka sanoi kovalla äänellä: " Heillä ei ole päivän eikä yön lepoa, niillä jotka kumartavat petoa ja sen kuvaa, eikä kenelläkään, joka ottaa sen nimen merkin. Tässä on tarpeen pyhien kestävyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja uskon Jeesukseen(13)." (RK: Ilm. 14:9-12)
Näinä aikoina maailmaa hallitsee taloudellinen valta, josta Ilmestyskirja käyttää nimeä Babylon. Sen kukistumisesta kerrotaan Ilmestyskirjan loppupuolella (Ilm. 18). Siinä yhteydessä ohjeeksi annetaan babylonista lähteminen. Vaikkei tätä Pedon merkkiä kantavaa Babylonia vielä ole, kannattaa olla tarkkana, mihin on osallisena jo tänään.
Sitten kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: "Lähtekää sieltä ulos, minun kansani, ettette tulisi osallisiksi hänen synteihinsä ja saisi osaksenne hänen vitsauksiaan,  (RK: Ilm. 18:4)
Tästä Bablynonista löydetään niiden veri, jotka ovat kuolleet, koska eivät ole ottaneet pedon merkkiä:
Sinusta löydettiin profeettojen ja pyhien veri ja kaikkien maan päällä surmattujen veri."(RK: Ilm. 18:24)



Ylösnouseminen muualla Raamatussa

Myös Jesaja puhuu sekä kuolleiden että elävien ylösnousemuksesta: 

Mutta sinun kuolleesi virkoavat eloon, heidän ruumiinsa nousevat ylös. Herätkää ja riemuitkaa, te, jotka tomussa lepäätte! Sinun aamukasteesi on valkeuksien kaste, ja maa tuo vainajat esiin.
Mene, kansani, kammioihisi ja sulje ovet jälkeesi. Pysy piilossa hetken aikaa, kunnes viha on mennyt ohi, sillä katso, Herra lähtee asuinsijastaan vaatiakseen maan asukkaat tilille heidän pahoista teoistaan. Maa paljastaa vuodatetun veren eikä enää peitä surmattujaan."(RK: Jes. 26:19-21)

Toisaalla Jesaja kuvaa pois ottamisen, joka paremmin tunnetaan tempauksen nimellä:

Vanhurskas katoaa, eikä kukaan sitä huomaa. Hurskaat miehet otetaan pois, eikä kukaan sitä ymmärrä, sillä vanhurskas otetaan pois onnettomuuden alta. Hän menee rauhaan. Ne, jotka vakaasti vaeltavat, saavat levätä leposijoillaan. Mutta tulkaa te tänne, te noitanaisen lapset, te avionrikkojan ja porttonaisen sikiöt.  (RK: Jes. 57:1-3)

Tämä vastaa sitä, mistä Paavali puhuu tessalonikalaiskirjeessä tempauksena:

Nyt ilmoitan teille salaisuuden: Emme me kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasuunan soidessa. Pasuuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme. Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutua katoamattomuuteen ja tämän kuolevaisen pukeutua kuolemattomuuteen.  (RK: 1. Kor. 15:51-53)

Ilmestyskirjan kuolleiden (marttyyrien) ja vasta sen jälkeen elävien ylösnousemusjärjestys seuraa sitä, mitä Paavali sanoo: 

Veljet, emme tahdo teidän olevan tietämättömiä poisnukkuneiden osasta, ettette murehtisi niin kuin ne, joilla ei ole toivoa. Jos kerran Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin kuin uskomme, niin samalla tavoin Jumala myös on Jeesuksen kautta tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan. Tämän me sanomme teille Herran sanana: Me, jotka olemme elossa ja jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi poisnukkuneiden edelle, sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasuunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin. Sitten meidät, jotka olemme elossa ja olemme vielä täällä, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin, ja niin saamme aina olla Herran kanssa.  (RK: 1. Tess. 4:13-17)




Lopuksi

Seitsemää sinettiä seuraavan seitsemän pasuunan aikana maan päällä kulkevat ne tapahtumat, joihin pedon merkkikin liittyy. Ennen 144 000 merkitsemistä enkeli sanoi neljälle muulle enkelille ettei maata, merta tai puita saa tuhota ennen kuin merkintä on ohi (Ilm 7). Tämän jälkeen tulevat neljä ensimmäistä pasuunaa ovatkin juuri maan, vesien ja kasvien tuhoamista. 

Tämä tekstillinen sidonta kertoo, että tapahtumat etenevät lineaarisesti juuri niin kuin Ilmestyskirjassa kerrotaan. Kolme viimeistä pasuunaa taas sidotaan kolmella voi-huudolla peräkkäisiksi ja edeltävän seitsemää vihan maljaa. Siksi voimme myös lukea, että ylösnousemus eli tempaus tapahtuu   aikajärjestyksessä yli 3 ja ½ vuotta ennen pedon merkkiä ja siten ennen Antikristuksen valtakautta. (On sellaista opetusta, että sinetit, pasuunat ja maljat olisivat jotenkin sisäkkäisiä tapahtumia, mutta teksti ei tätä kuvaa.)

Näitä tapahtumia siis edeltävät vainot, joiden perusteella Jumala lähettää kostonsa ja toteuttaa jo kauan sitten profetoidun Herran Päivän. 

Juuri vainoja kohti me olemme menossa, sillä poikkeuksellisen suuri on se armo, jonka mukaan osa ihmisistä pelastuu ikuiseen elämään näkemättä ja kokematta kuolemaa! Uskon tämän sukupolven jo elävän, mutta siihen voi kuitenkin mennä vielä kymmeniä vuosiakin. Enkä tiedä olenko siinä itse mukana, eikä kukaan mukaan voi sitä tietää - vain Herra tietää eikä hän jaa kunniaansa. 

On paljon parempi tehdä päätös nyt kokonaisvaltaisesti omistautua Jeesuksen omaksi ja seuraajaksi, kuin empiä ja joutua taivaspaikan lunastajaksi sen raskaan teon kautta, että pedon merkkiä välttämällä kohtaa mahdollisen marttyyrikuoleman tai kuihtumisen yhteiskunnan ulkopuolella. 

Uskossa olevan pitää jatkuvasti uudistaa ajatteluaan. Jeesus lupasi että "Autuaita ovat ne, joilla on vanhurskauden nälkä ja jano, sillä heidät ravitaan."  (RK: Matt. 5:6) Vanhurskautta, Jumalalle kelpaavuutta, etsiessä joutuu uudistamaan ajatteluaan.

Huomaa myös että maailmalliset ajatukset ja maailmallinen murhe antavat paholaiselle mahdollisuuden vaikuttaa ajatteluusi - näin ei mieli uudistu. 

Uudista mielesi myös toisia kohtaan. Ajatelkaa toisistanne rakkauden ja välittämisen ajatusten kautta. Todellisen seurakunnan pitää yhä voimakkaammin tukea toisiaan.  


Sanotaan se uudestaan: elävien uskovien seurakunnan ylösnousemus on käsittämättömän suuri armo. Silti näinä meidän aikoinamme jokainen koetellaan ja näinä outoina aikoina tulemme kohtaamaan vainoa ja moni jo ennen Herran Päivääkin, monessa maassa jo nykyisin, kuolee marttyyrinä. Siksi ratkaisevinta on Herran läheisyys jo tänään, sillä nämä hetket eivät saa sinua yllättää maailman murheiden keskeltä - sieltä on vaikea nopeasti tehdä oikeita päätöksiä, kun synnytys todella käynnistyy. 



*)Jälkikirjoitus

Näiden lopunaikojen tapahtumien aikajärjestyksestä ja Ilmestyskirjan tulkinnasta on monia ajatuksia. Olen yllä selittänyt yhden niistä mahdollisimman tiiviisti viittaamatta muihin vaihtoehtoihin. Saatan olla hyvinkin väärässä järjestyksen yksityiskohdissa, sillä tiedostan hyvin, että Jumala ei jaa kunniaansa - lopulta vain hän tietää, mitä sana tarkalleen ottaen on tarkoittanut.  

Tiedän selitykseni joltain osin olevan erilainen kuin ehkä yhdelläkään muulla selittäjällä. Esimerkiksi moni selittää Herran Päivän alkavan jo Ilmestyskirjan luvusta 4 ja tempauksen tapahtuvan jo sen alussa, kun Jeesus kutsuu Johanneksen taivaaseen. Ja toiset selittävät tempauksen tapahtuvat aivan Ilmestyskirjan lopussa tai juuri ennen vihan maljoja tai silloin kun kaksi profeetta nousevat ylös taivaaseen. 

Yllä esittämälläni mallilla saan kohtuullisen hyvin Jeesuksen ja Paavalin sanat sopimaan Ilmestyskirjaan. Monen mielestä näissä Raamatun kirjoissa on ristiriitaa tai monitulkintaisuutta. Tästä johtuen jotkut joko symbolisoivat mielestäni liikaa Ilmestyskirjan tapahtumia tai mielessään asettavat Ilmestyskirjan alempiarvoiseksi. 

Raamatun tulkinnan kannalta kuitenkin jäljessä tuleva voi lisätä yksityiskohtia aikaisemmin esitettyyn raamiin. Ilmestyskirjaa ei pidä hylätä eikä näin tehnyt Johanneksen opetuslapsetkaan, vaan pitivät kirjaa suuressa arvossa.  Onhan siinä lähes yhtä monta viittausta Vanhaan Testamenttiin kuin on siinä lukuja, joten se vetää yhteen koko Raamatun pelastushistorian. 

Tärkein asia kuitenkin koko tästä tekstin pätkästä on muistaa, että Jumala jo tietää, miten asiat tapahtuvat - mitään ei tapahdu hänelle yllätyksenä -, sillä hän on kaiken ohjannut jo etukäteen. Meidän pitää vain hakea hänen läheisyyttään ja hän pitää meistä huolen parhaaksi katsomallaan tavalla - ikuisuuden näkökulmasta katsoen.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti