Kutsun sinut
tutustumaan yksityiskohtaisesti Raamatun Luomiskertomukseen. Sinulla saattaa
olla aiheesta jo ennakkokäsitys, mutta kovin harva on todella paneutunut, mitä
siinä tekstissä varsinaisesti sanotaan ja mitä siinä ei sanota. Tekstiä voidaan
myös tulkita eri tavoilla sen oletetun tarkoituksen ja alkuperän mukaan.
Johdannoksi katsomme hiukan, mitä eri tulkintoja on olemassa.
------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------
Muut artikkelit Luomiskertomuksesta:
1. Johdanto - Onko Raamatun Luomiskertomus kirjaimellinen?
2. Aika alkoi - Alussa...
3. Ensimmäinen jae - Alussa Jumala loi taivaat ja maan
4. Toinen jae - Maailma ilman järjestystä
------------------------------------------------------------------------------------------
Raamatun
Luomiskertomus on useimmiten ymmärretty jollakin näistä kolmesta tavasta:
- Tuhansia vuosia sitten
eläneiden ihmisten leirinuotiolla kertoma tarina maailman alkuperästä.
Näillä ihmisillä ei ollut pääsy nykyiseen teknologiaan ja ehkä siten
olivat, jos ei nyt kehittymättömämpiä, niin tietämättömämpiä. Kaikilla
alkuperäiskansoilla on näitä vastaavia tarinoita. Milloin maailman on
synnyttänyt krokotiili, milloin se on tullut sotkan munasta. Koska
jokaisessa uskonnollisessa kirjassa pitää olla alkuperätarina, myös
Raamattuun on sellainen lisätty ja kopioitu muista Lähi-Idän ja babylonialaisten
vastaavista kertomuksista. Todennäköisesti tämä on lisätty Raamatun alkuun
jälkeenpäin, ehkä Babylonian pakkosiirtolaisuuden aikana noin 600-500
vuotta eKr.
- Jumalan ihmiselle Pyhän
Hengen kautta antama symbolinen kuvaus asioista, joita sen aikaiset
ihmiset eivät olisi voineet ymmärtää. Raamattu ei ole luonnontieteiden
kirja, vaan vastaa kysymykseen kuka ja miksi, ei miten. Tarina on
tarkoitettu vertauskuvalliseksi siitä, että Jumala loi kaiken ja ihminen
rikkoi Jumalaa vastaan. Jumala kertoi sen näin, koska ihmiset eivät olisi
voineet ymmärtää alkuräjähdystä tai evoluutiota, tai Jumala kyllä halusi
kertoa sen oikein, mutta ihmiset eivät kyenneet ymmärtämään ja kirjasivat
sen tässä muodossa Jumalan ylistykseksi. Monesti tällöin katsotaan, että
Raamatun tosi historia alkaa vasta varsinaisesti Abrahamin kertomuksesta
luvusta 12.
- Jumala ainoana silminnäkijänä kirjasi tapahtumat ylös näin ja tarkoitti sen olevan tiivis ja selittävä kuvaus siitä, mitä hän teki. Suvereenina Kaikkivaltiaana ja maan ja taivaan luojana, hän pystyi toteuttamaan kaiken haluamallaan tavalla ja kirjaamaan sen ylös. Hän loi maailman kuudessa päivässä, koska se oli hänen suunnitelmansa ja se sopii yhteen sen kanssa, mitä hän oli suunnitellut ihmisen osaksi (seitsemän päiväinen viikko sopii ihmiselle hyvin). Alusta asti Jumala on kertonut tämän valituilleen ja myös Moosekselle niiden 40 päivän aikana, jotka Mooses vietti vuorella Jumalan kanssa ja minkä jälkeen hän kirjoitti kirjansa.
Uudesta
Testamentista näemme selvästi, että Jeesus ja apostolit viittaavat
luomiskertomukseen useasti. Heidän viittauksensa voidaan ymmärtää kahdella
tavalla:
- Koska he olivat taustaltaan
juutalaisia ja saaneet siten oppinsa Toorasta (Viidestä Mooseksen
kirjasta) toistivat he sen opin mukaisia teemoja. He olivat kirjan kansaa
ja elivät kirjan mukaisesti. Siihen kuului myös luomiskertomus, mutta se
ei tarkoittanut, että he olisivat ottaneet luomisen käytännön totuutena.
Se vain sopi heidän opetukseensa siitä, miten tänään pitää elää.
- Sen lisäksi, että he käyttivät sitä opetuksensa osana, he myös vahvistivat sen sanoillaan todelliseksi ja kirjaimelliseksi historialliseksi tapahtumaksi. Jeesus, joka puhui vain sen minkä Isältä Jumalalta kuuli ja näki, näin varmisti, että luomiskertomus on kirjaimellinen tapahtuma. Sellainen minkä hän esiolevaisena yhdessä Isän Jumalan ja Pyhän Hengen kanssa toteutti maailmankaikkeutta luotaessa.
Riippumatta siitä,
mikä on nykyinen käsityksesi, niin lähdetään tutustumaan tekstiin avoimin
mielin ja yritetään ymmärtää, mitä se kertoo ja miten sen sanoma sopii yhteen
sen kanssa, mitä tiedämme nykypäivänä maailmasta.
Totuudellisesti vai kirjaimellisesti?
Itse olen havainnut,
että mitä vakavammin Raamatun ottaa totena, sen enemmän siitä ymmärtää. Enhän
lue jotain muutakaan kirjaa sitä koko ajan epäillen, vaan yritän uppoutua
kirjan sanomaan mukaan. Tätä samaa myös todistavat monet jo iällä olevat tai
poisnukkuneet Raamatun opettajat. Sen sanomassa voi päästä yhä syvemmälle,
kunhan ottaa sen tosissaan. Siksi myös tulevissa artikkeleissa, joissa
käsittelen Luomiskertomusta, pyrin menemään niin syvälle yksityiskohtiin siinä
kuin suinkin osaan ottaen sen totena. Katsotaan sitten lopulta mihin päädytään.
Tämän kun sanan,
niin samalla on todettava, että Jumalalla oli rajoituksia, kun hän antoi
tekstin ihmisille. Hän ei voinut käyttää sanoja, joita ei ollut olemassa ja
joilla ei ollut merkitystä sen päivän ihmisille, vaikkakin Hän pystyi
sisällyttämään piilomerkityksiä, jotka aukeavat myöhemmin. Hän ei myöskään
voinut käyttää ilmaisuja, joita ei ymmärretty. Siksi Luomiskertomuksessa on
hyvin maa(planeetta) läheinen ote. Siinä kuvataan asiat kuitenkin ihmisen
perspektiivistä eikä Jumalan, joka loi 'ulkopuolelta' käsin. Kommunikoinnissa
aina pyritään kertomaan viesti niin, että vastaanottaja sen ymmärtää.
Ei Jumala
tarkoittanut, että hän oli maapallolla seisomassa sitä luodessaan, vaikka hän
puhui illasta ja aamusta, vaan että näin ihmiset voisivat sen ymmärtää, mitä
tapahtui. Yhä tänä päivänä me käytämme ilmaisua omasta kontekstistamme käsin
ihan virallisissakin yhteyksissäkin. Esimerkiksi radion säätiedotuksissa
sanotaan, että aurinko nousee siihen ja siihen aikaan. Näin vaikka aurinko ei
nouse, vaan maapallo pyörii. Me emme kuitenkaan koe maan pyörimistä, vaan
auringon nousemisen. Tieteellisesti asia on toisin, silti kaikki ymmärtävät
mitä tarkoitetaan. Muu olisi saivartelua.
Lisäksi Raamatun
kertomuksissa on lähes aina useampi taso. On se mitä tapahtui, mutta on myös
se, mitä tämä tarkoittaa meidän elämäämme vielä tänäänkin tai jopa
tulevaisuudessa.
Luomiskertomus
kertoo meille, että Jumala loi, mutta siinä on ehdottomasti myös vertauskuva
ihmistä varten. Vertauskuva seitsemän päiväisestä työviikosta, jossa päivisin
tehdään työtä ja yöllä ei niin paljon tapahdu sekä viimeisestä päivästä,
jolloin hengähdetään ja mietiskellään, että mitä tuli tehtyä, muistetaan
kiittää Jumalaa kaikesta ja rukoilla siunausta tulevalle viikolle.
Jumala taitavana
tekstin laatijana on saattanut historian ja ohjeen yhteen. Meidän tehtävämme on
olla tarkkana, ettemme toisaalta ota kirjaimellisena historiana sitä, minkä Hän
kommunikoi meille ohjeena elämäämme varten ja taas toisaalta, ettemme symbolisoi
sitä, mikä on selkeää historiaa.
Raamattu tulkitaan Raamatulla
Pääsääntö Raamatun
tulkinnassa on, että Raamattua pitää tulkita Raamatulla. Kun tutkitaan, kuka
kirjoitti Mooseksen kirjat havaitaan, että muut Raamatun kirjoittajat
vahvistavat ilman poikkeuksia, että Mooses on hänen nimellään kulkevien
kirjojen kirjoittaja. Myös Mooseksen kirjat vahvistavat Mooseksen
kirjoittajaksi.
Seuraavasta jakeesta
näkee hyvin, että Jumalalla ja Mooseksella oli yhteinen projekti, kirjan kirjoittaminen:
Herra
sanoi Moosekselle: "Kirjoita tämä muistutukseksi kirjaan ja teroita sitä Joosualle: 'Minä pyyhin Amalekin muiston
täydellisesti pois taivaan alta.'"
(RK: 2. Moos. 17:14)
Seuraavasta taas
näkee, että henkilöt, jotka avustivat kirjojen kirjoittamisessa vahvistavat,
että Mooses kirjoitti omin käsin osan kirjoista:
Kun
Mooses oli kirjoittanut loppuun asti kirjaan
tämän opetuksen sanat, hän antoi Herran liitonarkkua kantaville leeviläisille
tämän käskyn: "Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, teidän
Jumalanne, liitonarkun viereen. Se on oleva siellä todistajana sinua vastaan. (RK: 5. Moos. 31:24-26)
Mooseksen kirjoissa
on siis muidenkin tekstiä, ei vain Mooseksen. Siellä on myös Jumalan itse
kirjoittamaa tekstiä:
"Sitten
Herra sanoi minulle: 'Veistä itsellesi kaksi entisten kaltaista kivitaulua ja
nouse vuorelle minun luokseni. Tee myös puinen arkku. Minä kirjoitan tauluihin
sanat, jotka olivat ensimmäisissä tauluissa, niissä, jotka sinä särjit. Pane
taulut arkkuun.' (RK: 5. Moos. 10:1-2)
Mitkä olivat nämä
sanat, mihin Jumala viittasi ja Hän itse omakätisesti kirjoitti Mooseksen
tekemiin tauluihin? Ne olivat kymmenen käskyä, jotka Jumala oli aikaisemmin
puhunut Israelilaisille tulen keskeltä. Nämä sanat on kirjattu 2. Mooseksen
kirjan lukuun 20. Otan siitä 11. jakeen, joka kuuluu näin:
Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi. Sen tähden Herra siunasi sapatinpäivän ja pyhitti sen. (RK: 2. Moos. 20:11)
Jumala siis sekä
puhui, että kirjoitti tämän lauseen (vieläpä kahteen kertaan, koska Mooses
rikkoi ensimmäiset laatat), joka kertoo Hänen luoneensa kaiken kuudessa
päivässä - juuri niin kuin on 1. Moos 1:ssä kirjattu. Tämän suurempaa
Raamatullista todistusta luomisviikolle on vaikea järjestää. Siitä huolimatta
tämän jakeen päätarkoitus on perustella, miksi seitsemän päiväinen viikko on
ainoa oikea tapa rytmittää elämä. Maailmalla on muutakin yritetty, mutta ne
kokeilut ovat epäonnistuneet.
Mooseksen kirjat
eivät tue sellaista käsitystä, että ne olisivat epäyhtenäinen kokonaisuus
koottu jonkun toisen toimesta kuin Mooseksen. Tekstissä on myös paljon
egyptiläisiä lainasanoja, jotka osoittavat, että kirjoittaja ymmärsi hyvin
egyptinkieltä. Mooseshan oli saanut koulutuksensa faaraon hovissa.
Uuden Testamentin todistus
Uudessa
Testamentissa Jeesus vahvistaa Mooseksen sekä kirjojen kirjoittajaksi, että
tekstin Jumalan sanaksi:
Jos
te uskoisitte Moosesta, uskoisitte minuakin, sillä minusta hän on kirjoittanut.
Mutta jos te ette usko hänen kirjoituksiaan, kuinka te voisitte uskoa minun
sanojani?" (RK: Joh. 5:46-47)
Tämä on vakava
Jeesuksen huomautus myös meille. Huomaa, että Jeesus todella sanoi Mooseksen
kirjoittaneen hänestä. Jeesus oli tulipatsaana johdattamassa kansaa, Jeesus
ilmestyi Moosekselle.
Jeesus myös
vahvistaa, ettei hän tullut kumoamaan mitään, mitä kirjoitettu oli, vaan
täyttämään sen:
"Älkää
luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole
tullut kumoamaan vaan täyttämään. (RK:
Matt. 5:17)
Mooses oli sekä lain
ylöskirjaaja, että profeetta itsekin. Täyttäminen tässä tarkoittaa sekä lain
noudattamista että profetioiden täyttämistä. Esimerkiksi pääsiäisen
tapahtumissa Jeesus toisti useaan kertaan, että kaikki pitää tapahtua niin kuin
profeetat ovat kirjoittaneet. Hän tunsi kirjoitukset hyvin, koska oli itse
tekstin antanut esiolevaisena Pyhän Hengen kautta profeetoille.
Jeesus myös
vahvistaa, että ihmiset olivat olemassa 'jo alussa' eli luomisesta alkaen. Hän
myös viittaa tässä luomiskertomukseen tietäen, että kaikki tunsivat
Luomiskertomuksen Mooseksen kirjoista:
Hän
vastasi: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa loi heidät mieheksi ja
naiseksi (RK: Matt. 19:4)
Jeesus myös
vahvistaa, että Abel, Aadamin ja Eevan toinen lapsi, oli profeetta ja täten
todellinen henkilö ja hänen kuolemastaan vaaditaan tilille koko sen aikainen
sukupolvi:
Niinpä
tältä sukupolvelta vaaditaan kaikkien profeettojen veri, joka on vuodatettu
maailman perustamisesta asti, Aabelin verestä aina Sakarjan vereen asti, hänen,
joka surmattiin alttarin ja pyhäkön välillä. Niin, minä sanon teille: se
vaaditaan tältä sukupolvelta. (RK: Luuk.
11:50-51)
Ei kait olemattoman,
symbolisen taruhenkilön, kuolemasta voida ketään vaatia tilille. Ja jos Abel
oli oikea todellinen henkilö, ei kait hänen vanhempansa (Aadam ja Eeva) voineet
olla symbolisia taruhenkilöitä.
Jeesus tapasi
kirkastusvuorella Mooseksen, jossa he keskustelivat Jeesusta kohtaavista
pääsiäisen tapahtumista. Pietari, Johannes ja Jaakob vahvistavat tapahtuman
silminnäkijänä. Tämä ei ollut kuitenkaan Jeesuksen ja Mooseksen ensimmäinen
kohtaaminen Raamatussa, sillä Jeesus tapasi Mooseksen jo palavassa pensaassa,
kun Mooses eli maan päällä. Heillä kahdella oli siis erityinen läheinen
'veljessuhde'.
Missään kohdin
evankeliumeja ei Jeesus anna ymmärtää, että Mooseksen tekstissä olisi jotain
oleellista korjattavaa, vaan päinvastoin:
"Totisesti
minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään
kirjain, ei ainoakaan piirto, ennen kuin kaikki on tapahtunut. (RK: Matt. 5:18)
Myös apostolit
vahvistavat saman. Esimerkiksi Paavali piti Adamia ja Eevaa ihan todellisina
henkilöinä ja heidän luomisensa, ei syntymänsä, tapahtuneen peräkkäin:
Luotiinhan
Aadam ensin ja sitten Eeva, (RK: 1. Tim.
2:13)
Pietarin,
Johanneksen ja Juudan todistukseen palaamme myöhemmin.
Olemassa olevat lähteet - toledot
Mooses itse ei ole
1. Mooseksen kirjan tapahtumien silminnäkijä . Hänellä on tosin voinut olla
jokin lähde sen kirjoittamiseen edellä mainitun Jumalan kanssa tapahtuneiden
keskusteluiden lisäksi. Seuraavana joitakin merkkejä siitä, että tällaisia
lähteitä oli. Mooses saattoi nämä lähteet varmistaa ja käydä yhdessä Jumalan
kanssa läpi niiden 40 päivän aikana, kun oli Raamatun mukaan vuoropuhelussa
Jumalan kanssa Hoorebin vuorella.
Riemuvuosien kirja,
joka on yksi apokryfikirjoista ja joka on ikään kuin vanha juutalainen
Mooseksen kirjojen selitysteos (ehkä enemmänkin) tuo esille tämän ajatuksen,
että Mooses keskusteli Jumalan kanssa myös historiasta http://apokryfikirjat.com/riemuv.htm
:
Luku 1.
Ja
Mooses oli vuorella neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä, ja Jumala
opetti hänelle aikaisemman ja myöhemmän historian kaikista lain ja todistuksen
päivistä …
Luku 2.
Ja läsnäoleva enkeli puhui Moosekselle Herran
sanan mukaan, sanoen: Kirjoita täydellinen luomisen historia…
Kirjoitustaito on
ollut olemassa ainakin noin 5000 vuotta. Kautta historian kaikki uskovien
yhteisöt ovat olleet aktiivisia kirjoittamaan ylös tapahtumia. Jobin kirjan,
jonka päähenkilön arvioidaan eläneen 4000 vuotta sitten, itse sanoo, että voi
kun tämä kirjoitettaisiin ylös ja niin tapahtui. Abraham eli myös noin 4000
vuotta sitten. Hän oli sen ajan rikkaimpia miehiä. Hänellä oli varmasti myös
kirjureita palkkalistoillaan, ihan vaan pitämässä kirjaa omaisuudestaan.
Eivätkö he olisi myös kirjanneet ylös Abrahamin sanat siitä, mitä Jumala puhui
hänelle ja mitä tapahtui hänen elämässään, esimerkiksi Sodoman ja Gomorron
tuhon, joka juuri talvella 2019 tulleiden uusien tutkimusten mukaan tapahtui
juuri niin kuin Raamatussa kuvataan: äärimmäisen kuumuuden ja palavan rikin
avulla.
Tämä 1. Mooseksen
kirjan 10 luvun kohta taas antaa ymmärtää, että tämä teksti on kirjoitettu
ennen kuin Sodoma ja Gomorra tuhottiin:
Kanaanilaisten
alue ulottui Siidonista Gerariin päin Gazaan asti sekä Sodomaan, Gomorraan,
Admaan ja Seboimiin päin Lesaan asti.
(RK: 1. Moos. 10:19)
Tässä siis annetaan
maantieteellinen ohje viitaten olemassa oleviin kaupunkeihin. Tämäkin osaltaan
siis osoittaa, että jotain kirjoitettuja lähteitä olisi ollut olemassa jo ennen
Moosesta, koska kaupunkien tuho tapahtui jo Abrahamin aikana 400-vuotta ennen
Moosesta.
Muinainen Lähi-Idän maiden tapa oli kirjoittaa savitauluihin sukukertomuksia. Näistä käytetään nimeä toledot. 1.Mooses sisältää 11 toledot sanaaa. Me tunnemme ne esim. näin:
Nämä ovat Nooan poikien, Seemin, Haamin ja Jaafetin, sukuluettelot (toledot). Vedenpaisumuksen jälkeen heille syntyi poikia. Jaafetin pojat olivat Goomer, Maagog, Maadai, Jaavan, Tuubal, Mesek ja Tiiras...(RK: 1. Moos. 10:1-2)
Eli sukuluettelo sanaksi käännetty sana on tämä toledot, joka alun perin siis tarkoitti savitauluun kirjoitettua todistusta suvusta: https://www.blueletterbible.org/lang/lexicon/lexicon.cfm…
Ensimmäinen toledot on jo 1. Moos 2:4. Se on luomiskertomuksen lopussa ja vetää yhteen sen. Käännetty suomeksi 'vaiheet':
Nämä olivat taivaan ja maan luomisen vaiheet. (RK: 1. Moos. 2:4)
Toledot on aina
kyseisen jakson jälkeen, lopussa ikään kuin yhteenvetona, mitä oli jakson
tuloksena.
Vielä Mooseksen
aikanakin oli Abrahamin hautapaikka tiedossa. Tiedä vaikka haudat olisivat
olleet yksi paikka näiden sukutaulujen säilyttämiseen. Löydetyistä kivisistä
ruumisarkuista tiedetään, että niissä oli kirjoitusta. Joosef pyysi kantamaan
omat luunsa pois Egyptista, kun Israelilaiset sieltä lähtevät. Joosefin arkku
saattoi olla yksi paikka mihin tekstejä oli säilötty. Tämä on tietysti
spekulointia, koska Raamattu ei tällaista kerro, mutta otan ne esille, jotta
nähdään, että mahdollisuuksia oli monia.
Tekstianalyysi
Tekstilliset
analyysit osoittavat, että Luomiskertomus ei ollut runoutta. Sitä on verrattu
VT:n muihin teksteihin (historialliset vs runot). Runoissa perfekti ja
imperfekti verbimuodot ovat yleisempiä. Historiallisissa kertomuksissa,
Luomiskertomus mukaan luettuna, käytetään enemmän preterite verbimuotoa näiden
sijasta (suomenkielessä ei tiettävästi ole tätä muotoa?). Tämä verbimuoto
kertoo täsmällisemmin, milloin jotain tapahtui. Tämän numeerisen analyysin
pohjalta Luomiskertomus on 99.99% varmuudella luokiteltavissa historialliseksi
tekstiksi Raamatun tekstien joukossa, ei siis runona.1
Joka tapauksessa on
merkittäviä Raamatullisia todisteita, että Luomiskertomus on myöskin sekä
Jumalan sanaa että historiallisesti luotettava - sellainen kuin Jumala halusi
sen säilyvän jälkipolville. Näillä ajatuksin syvennymme Luomiskertomukseen
tulevissa artikkeleissa.
Jatka seuraavan osaan: https://mistametulemme.blogspot.com/2019/09/2-alussa.html
Jatka seuraavan osaan: https://mistametulemme.blogspot.com/2019/09/2-alussa.html
Viitteet:
- Mainio uusi kirja, joka vetää yhteen monia vanhoja tutkimuksia 1. Mooseksen kirjan 1-11 luvuista on Jonathan D. Sarfatin kirja: The Genesis Account, A theological, historical and scientific commentary on Genesis 1-11.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti