sunnuntai 22. syyskuuta 2019

2. Alussa…


Raamattu alkaa sanalla 'Alussa'. Siitä alkaa Luomiskertomus ja siitä alkaa myös jakso, jossa käyn systemaattisesti läpi Luomiskertomuksen, 1. Mooseksen kirjan luvut 1-3.


-------------------------------------------------------------------------------------------
Muut artikkelit Luomiskertomuksesta:
1. Johdanto - Onko Raamatun Luomiskertomus kirjaimellinen?
2. Aika alkoi - Alussa... 
3. Ensimmäinen jae - Alussa Jumala loi taivaat ja maan 
4. Toinen jae - Maailma ilman järjestystä

           ------------------------------------------------------------------------------------------


Alku, alussa, kertoo siitä, että tämän maailman kello lähti käyntiin. Sitä ennen ei ollut aikaa, ei materiaa eikä tilaa siinä mielessä kuin me sen tänään ymmärrämme: maapallon pyöriminen itsensä ja auringon ympäri. Sitä ennen oli kuitenkin jotain, sillä tämä maailma ei syntynyt tyhjästä, itsekseen ja ilman tarkoitusta.  Muualta Raamatusta me tiedämme, että tämä maailma on luotu näkymättömästä käsin.

Uskon kautta me ymmärrämme, että maailmat on tehty Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyvästä. (RK: Hepr. 11:3)

Tämä ei-näkyvä on luonnollisesti vain meille ihmiselle näkymätöntä. Silti se on olemassa. Se on jossain ja se on jokin 'paikka'. Siellä on Jumala, Hänen Poikansa ja Henkensä, jotka olivat olemassa jo ennen tämän maailman alkua.

Myös Johanneksen evankeliumi alkaa luomiskertomuksella ja myös siitä käy hyvin ilmi alku ja miten oli jo jotain ennen alkua:

Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan luona. Kaikki on syntynyt hänen kauttaan. Ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.  (RK: Joh. 1:1-3)

Sana tässä viittaa Jumalaan Poikaan, Jeesukseen. Hän oli siis siellä meille näkymättömissä jo ennen kuin mitään oli luotu.

Sananlaskujen kirjan 8.luku kertoo Jeesuksesta näin: 

Herra omisti minut tiensä alussa,  muinaisuudessa, ennen kuin hän oli tehnyt mitään. Iankaikkisuudesta minä olen ollut,  alusta asti, ennen kuin maata olikaan. … Minä leikin hänen maanpiirinsä päällä,  ja ihastuksenani olivat ihmislapset. (RK: Sananl. 8:22-31)

Psalmien kirja näin:
Ennen kuin vuoret syntyivät, ennen kuin loit maan ja maanpiirin – iankaikkisesta iankaikkiseen olet sinä, Jumala. (RK: Ps. 90:2)

Siellä iankaikkisuudessa, ajan ulkopuolella, oli siis jo jotain, ennen kuin maailma luotiin. Täten Jumala on ajan ulkopuolella. Hän ei ole jokin, jolla on paljon aikaa, vaan hän ei ole ajasta riippuvainen lainkaan. Hän loi alussa maapallon liikkeen ja sanoi, että siitä on aika alkava ja laskettava tässä meille näkyvässä maailmankaikkeudessa, joka on vain osa Jumalan maailmankaikkeudesta:
 
Jumala sanoi: "Tulkoon taivaanavaruuteen valonlähteitä erottamaan päivän yöstä. Olkoot ne merkkeinä osoittamassa määräaikoja, päiviä ja vuosia,  (RK: 1. Moos. 1:14)

Jumala kyllä näkee maapallon liikkeen, mutta se ei vaikuta häneen. Hän myös ymmärtää ajan paremmin kuin me. Me olemme tämän maailmankaikkeuden sisällä ja sen armoilla. Meidän on yhtä vaikea ymmärtää elämä ajan ulkopuolella, kuin on kalan vaikea ymmärtää, mitä tarkoittaa olla kuiva. Me olemme uppoutuneet ajan mereen.

Meille aika on vain yhteen suuntaan kulkeva jatkumo. Joskus sanomme, että aika on neljäs ulottuvuus, mutta tavallaan meille se on vain puoliulottuvuutta, koska se menee vain yhteen suuntaan.

Koska olemme maailmankaikkeuden sisällä, jossa kaikki liikkuu toisiinsa nähden monella tapaa, koemme ajan suhteellisesti liikekoordinaattimme nopeuden mukaisesti, kuten Einstein sen sanoi. Vain maailmankaikkeuden ulkopuolella voi olla absoluuttinen kello, joka määrittää koko universumin määräajat.

Jumala on ajan ulkopuolella ja näkee ajan sieltä käsin. Sen tähden hän voi nähdä lopun jo alussa kuten sanoo:

Minä ilmoitan alusta asti, mitä on tuleva, ammoisia aikoja ennen, mitä ei vielä ole tapahtunut. Näin sanon: Minun päätökseni pysyy. Kaiken, mitä tahdon, minä teen.  (RK: Jes. 46:10)

Hän näkee siis kaiken ajan yhdellä kertaa. Vähän niin kuin me näemme kolmiulotteisesti. Kun katsomme lipputankoa suoraan päältä, on se vain ympyrä tasolla, mutta kun menemme sivulle, näemme, että se jatkuu kolmannessa ulottuvuudessa ikään kuin monen tason läpi. Mahdollisesti jotenkin näin Jumala näkee ajan - varmastihan emme voi tietää, mutta voimme pohtia.

Yli kolmiulotteista maailmankaikkeutta on vaikea ymmärtää. Kuulemma vain matemaatikot ja lapset sen käsittävät. Voimme kuitenkin käyttää seuraavaa vertausta. Alla kuvassa näet Herra ja Rouva Litteän. He elävät tasomaassa. Siinä on vain kaksi ulottuvuutta. He voivat liikkua siinä, mutta eivät voi liikkua siitä pois, ulospäin, meitä kohti. He eivät edes ymmärrä, mitä tarkoittaa ulospäin. Voit katsoa tästä pidemmän selityksen viitteessä 1.


Siitä huolimatta sinä, kolmiulotteisena olentona, voit lähestyä heitä kolmannesta ulottuvuudesta käsin. Pääset aivan heidän viereensä. Silti he eivät voi nähdä sinua. Jos kaikki heidän liikkeensä kuvattaisiin ylöspäin kolmanteen ulottuvuuteen, tulisi heidän elämästään ikään kuin sarjakuvakirja. Voit milloin tahansa liikkua mihin sivulle vain ja nähdä heidän eletyn elämänsä siinä hetkessä.

Vielä yksi esimerkki, missä aika esitetään yhtenä kuvana: aikajanat. Siinä näkee yhdellä silmäyksellä menneet ajat. Tosin vain jonkin yksinkertaisen suureen siitä. Kuten alla olevassa kuvassa ihmisten lukumäärä:




Jumalan sana sanoo, että taivaat kääritään kokoon kuin kirja. Kääriminen tapahtuu aina lisäulottuvuuden ympäri. Voit kääriä maton, mutta tarvitset siihen kolmannen ulottuvuuden. Jumalalla näitä ulottuvuuksia riittää.

Kaikki taivaan joukot menehtyvät, taivas kääritään kokoon kuin kirja, ja kaikki taivaan joukot varisevat alas kuin lakastuneet lehdet viiniköynnöksestä, kuin kuivettuneet hedelmät viikunapuusta.  (RK: Jes. 34:4)

Voit myös ihmetellä tätä neljässä ulottuvuudessa pelattavaa tietokonepeliä (https://www.youtube.com/watch?v=9yW--eQaA2I  ). Se selittää yhden potentiaalisen mahdollisuuden, miten Jeesus kulki seinien 'läpi' rikkomatta niitä tavattuaan opetuslapsia ylösnousemuksensa jälkeen. Se voi myös mahdollisesti kertoa, miten ylösnousemusruumis on yhtä aikaa samanlainen ja erilainen kuin nykyinen ruumis - erona tässä tapauksessa olisi ainakin se, että sillä pystyy kulkemaan neljännessä ulottuvuudessa.
 
Rakkaani, nyt me olemme Jumalan lapsia, eikä vielä ole käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Me tiedämme tulevamme hänen kaltaisikseen, kun hän ilmestyy, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena kuin hän on.  (RK: 1. Joh. 3:2)

Kolmiulotteinen laatikko voidaan projisoida kaksiulotteiselle tasolle, mutta kolmiulotteinen laatikko voidaan myös avata kaksiulotteiselle tasolle. Se näyttää ristiltä: 



Kun neliulotteinen laatikko avataan ja projisoidaan kolmiulotteisena kaksiulotteiselle tasolle, Sekin näyttää ristiltä: 



Salvador Dali on käyttänyt tätä kuuluisassa maalauksessaan ristiinnaulitusta Jeesuksesta:





Einsteinin suhteellisuusteorian mukaan aika on maailmankaikkeuden yksi ulottuvuus, mutta muihin ulottuvuuksiin verrattuna vajavainen. Jumala loi ajan vain yhteen suuntaan: tulevaisuuteen. Emme voi palata ajassa taaksepäin ja taas toisaalta emme voi muistaa huomista. Tiedemiehet spekuloivat tällä mahdollisuudella ja elokuvien tekijät käyttävät mielikuvitustaan, mutta siihen se jää.

Älä kerskaile huomisesta päivästä,  ethän tiedä, mitä kukin päivä tuo tullessaan.  (RK: Sananl. 27:1)

Sen lisäksi aika on suhteellista. Sen käyttäytyminen riippuu niin painovoimasta kuin nopeudesta ja ihmeellistä kyllä tämän lisäksi vielä tarkkailijankin nopeudesta. Nykyisin tieteenkin havaintojen mukaan mitä  enemmän aikaa kuluu sitä enemmän epäjärjestys maailmankaikkeudessa lisääntyy. Luomisessa sen sijaan Jumala lisäsi järjestystä. Alusta asti Jumala on sanonut, että päivä ja yö, maapallon pyöriminen, kertovat ajan kulusta. Ennen alkua eivät siis päivä ja yö vaihtuneet. Jumalan ikuisuudessa ei aikaa koeta meidän alkumme mukaisesti.


Luominen on havaittavissa

Me elämme siis siinä maailmassa, jonka Jumala loi ulkoa käsin, toisesta ulottuvuudesta, ajan ulkopuolelta. Tätä ei kuitenkaan voida todentaa tieteen keinoin. Tämä voidaan ymmärtää vain "uskon avulla" kuten alussa lainaamani Heprealaiskirjeen kohta sanoi. Siksi luomistapahtumaa ei voi todistaa tieteellä eikä siten Jumalaa luomisen tekijänä. Sen sijaan luomisen lopputulos voidaan alistaa tieteelle ja siinä voidaan älykkään suunnittelijan käden jälki selvästi havaita - jos halutaan. Profeetallisesti Paavali mainitsee tämän Roomalaiskirjeen alussa:
 
Se, mitä Jumalasta voidaan tietää, on kuitenkin ilmeistä heidän keskuudessaan. Onhan Jumala ilmoittanut sen heille, sillä hänen näkymättömät ominaisuutensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumaluutensa, ovat maailman luomisesta asti olleet nähtävissä ja ymmärrettävissä hänen teoissaan. Siksi he eivät voi mitenkään puolustautua.  (RK: Room. 1:19-20)

He -pronomini tässä viittaa niihin, jotka pitävät itseään viisaana: "He väittävät olevansa viisaita, mutta ovat tulleet tyhmiksi."  (RK: Room. 1:22) Me kutsumme viisaiksi tänä päivänä tiedemiehiä. He liittävät nimeensä pitkän joukon titteleitä kuten Ph.D, M.Sc, jne… ja näin korostavat auktoriteettiaan tietäjänä.

Erityisesti heille on luominen tullut näkyväksi, mutta he eivät halua sitä nähdä, koska "He ovat muuttaneet katoamattoman Jumalan kirkkauden katoavaisen ihmisen, lintujen, nelijalkaisten ja matelijoiden kuvan kaltaiseksi." (RK: Room. 1:23) juuri tätä on evoluutio, jossa erityisesti palvotaan esimerkiksi dinosauruksia.

Paavali jatkaa: "He ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, häntä, joka on iankaikkisesti ylistetty. Aamen." (RK: Room. 1:25) Tiedemiehet ovat tulleet maailmakeskeiseksi, mitä he eivät olleet vielä pari sataa vuotta sitten. He eivät usko Jumalaan, joten heidän selityksensäkin kaiken alkuperälle ei luonnollisesti sisällä Jumalaa. Siksi kenenkään uskovan ei myöskään pidä ottaa heidän selityksiään alkuperästä sellaisenaan.

Tiedemiehet aikaisemmin, kuten Newton, joka kirjoitti Raamatusta enemmän kuin tieteestä, uskoivat Jumalaan Luojana ja se ei mitenkään estänyt heitä tekemästä uusia mahtavia tieteellisiä havaintoja. Päinvastoin, Uuden Testamentin mukanaan tuoma usko auttoi ihmistä eteenpäin myös tieteen saralla: maailmasta voi tehdä selkeitä havaintoja, koska Luoja Jumala on järjestelmällinen, viisas ja rakastava. Hän on luonut meille aistit, joihin voimme luottaa ja halun tutkia:

Jumalan kunnia on salata asia,  kuninkaiden kunnia on tutkia asia.  (RK: Sananl. 25:2)

Jumala on siis tarkoituksella piilottanut asioita ihmisiltä, jotta kiinnostuisimme enemmän hänen teoistaan. Vanhojen mestarien motivaation nostatuskeino noudatti tätä samaa ajatusta: mestari piilottaa suurimmat salaisuutensa kisälliltä, joka joutuu ikään kuin varkain vakoilemaan, miten mestari asian teki. Siten kisälli varmasti oppi ja muistaa asian, kun pääsee kiinni ikään kuin salattuun osaamiseen. 





Viitteet:
  1. Oivan raamatunopettajan, Chuck Misslerin, kertomus tästä ulottuvuuksien tarinasta: https://www.youtube.com/watch?v=v7dhoynLJKA



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti