Raamattu alkaa
sanalla 'Alussa'. Siitä alkaa Luomiskertomus ja siitä alkaa myös jakso, jossa
käyn systemaattisesti läpi Luomiskertomuksen, 1. Mooseksen kirjan luvut 1-3.
------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------
Muut artikkelit Luomiskertomuksesta:
1. Johdanto - Onko Raamatun Luomiskertomus kirjaimellinen?
2. Aika alkoi - Alussa...
3. Ensimmäinen jae - Alussa Jumala loi taivaat ja maan
4. Toinen jae - Maailma ilman järjestystä
------------------------------------------------------------------------------------------
Alku, alussa, kertoo
siitä, että tämän maailman kello lähti käyntiin. Sitä ennen ei ollut aikaa, ei
materiaa eikä tilaa siinä mielessä kuin me sen tänään ymmärrämme: maapallon
pyöriminen itsensä ja auringon ympäri. Sitä ennen oli kuitenkin jotain, sillä tämä
maailma ei syntynyt tyhjästä, itsekseen ja ilman tarkoitusta. Muualta Raamatusta me tiedämme, että tämä
maailma on luotu näkymättömästä käsin.
Uskon
kautta me ymmärrämme, että maailmat on tehty Jumalan sanalla, niin että se,
mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyvästä. (RK: Hepr. 11:3)
Tämä ei-näkyvä on
luonnollisesti vain meille ihmiselle näkymätöntä. Silti se on olemassa. Se on
jossain ja se on jokin 'paikka'. Siellä on Jumala, Hänen Poikansa ja Henkensä,
jotka olivat olemassa jo ennen tämän maailman alkua.
Myös Johanneksen
evankeliumi alkaa luomiskertomuksella ja myös siitä käy hyvin ilmi alku ja
miten oli jo jotain ennen alkua:
Alussa
oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan
luona. Kaikki on syntynyt hänen kauttaan. Ilman häntä ei ole syntynyt mitään,
mikä syntynyt on. (RK: Joh. 1:1-3)
Sana tässä viittaa Jumalaan Poikaan,
Jeesukseen. Hän oli siis siellä meille näkymättömissä jo ennen kuin mitään oli
luotu.
Sananlaskujen kirjan
8.luku kertoo Jeesuksesta näin:
Herra
omisti minut tiensä alussa,
muinaisuudessa, ennen kuin hän oli tehnyt mitään. Iankaikkisuudesta minä
olen ollut, alusta asti, ennen kuin
maata olikaan. … Minä leikin hänen maanpiirinsä päällä, ja ihastuksenani olivat ihmislapset. (RK:
Sananl. 8:22-31)
Psalmien kirja näin:
Ennen kuin vuoret syntyivät, ennen kuin loit maan ja maanpiirin –
iankaikkisesta iankaikkiseen olet sinä, Jumala. (RK:
Ps. 90:2)
Siellä
iankaikkisuudessa, ajan ulkopuolella, oli siis jo jotain, ennen kuin maailma
luotiin. Täten Jumala on ajan ulkopuolella. Hän ei ole jokin, jolla on paljon
aikaa, vaan hän ei ole ajasta riippuvainen lainkaan. Hän loi alussa maapallon
liikkeen ja sanoi, että siitä on aika alkava ja laskettava tässä meille
näkyvässä maailmankaikkeudessa, joka on vain osa Jumalan maailmankaikkeudesta:
Jumala
sanoi: "Tulkoon taivaanavaruuteen valonlähteitä erottamaan päivän yöstä.
Olkoot ne merkkeinä osoittamassa määräaikoja, päiviä ja vuosia, (RK: 1. Moos. 1:14)
Jumala kyllä näkee
maapallon liikkeen, mutta se ei vaikuta häneen. Hän myös ymmärtää ajan paremmin
kuin me. Me olemme tämän maailmankaikkeuden sisällä ja sen armoilla. Meidän on
yhtä vaikea ymmärtää elämä ajan ulkopuolella, kuin on kalan vaikea ymmärtää, mitä
tarkoittaa olla kuiva. Me olemme uppoutuneet ajan mereen.
Meille aika on vain
yhteen suuntaan kulkeva jatkumo. Joskus sanomme, että aika on neljäs
ulottuvuus, mutta tavallaan meille se on vain puoliulottuvuutta, koska se menee
vain yhteen suuntaan.
Koska olemme
maailmankaikkeuden sisällä, jossa kaikki liikkuu toisiinsa nähden monella
tapaa, koemme ajan suhteellisesti liikekoordinaattimme nopeuden mukaisesti,
kuten Einstein sen sanoi. Vain maailmankaikkeuden ulkopuolella voi olla
absoluuttinen kello, joka määrittää koko universumin määräajat.
Jumala on ajan
ulkopuolella ja näkee ajan sieltä käsin. Sen tähden hän voi nähdä lopun jo
alussa kuten sanoo:
Minä
ilmoitan alusta asti, mitä on tuleva, ammoisia aikoja ennen, mitä ei vielä ole
tapahtunut. Näin sanon: Minun päätökseni pysyy. Kaiken, mitä tahdon, minä
teen. (RK: Jes. 46:10)
Hän näkee siis
kaiken ajan yhdellä kertaa. Vähän niin kuin me näemme kolmiulotteisesti. Kun
katsomme lipputankoa suoraan päältä, on se vain ympyrä tasolla, mutta kun
menemme sivulle, näemme, että se jatkuu kolmannessa ulottuvuudessa ikään kuin
monen tason läpi. Mahdollisesti jotenkin näin Jumala näkee ajan - varmastihan
emme voi tietää, mutta voimme pohtia.
Yli kolmiulotteista
maailmankaikkeutta on vaikea ymmärtää. Kuulemma vain matemaatikot ja lapset sen
käsittävät. Voimme kuitenkin käyttää seuraavaa vertausta. Alla kuvassa näet
Herra ja Rouva Litteän. He elävät tasomaassa. Siinä on vain kaksi ulottuvuutta.
He voivat liikkua siinä, mutta eivät voi liikkua siitä pois, ulospäin, meitä
kohti. He eivät edes ymmärrä, mitä tarkoittaa ulospäin. Voit katsoa tästä pidemmän selityksen viitteessä 1.
Siitä huolimatta
sinä, kolmiulotteisena olentona, voit lähestyä heitä kolmannesta ulottuvuudesta
käsin. Pääset aivan heidän viereensä. Silti he eivät voi nähdä sinua. Jos
kaikki heidän liikkeensä kuvattaisiin ylöspäin kolmanteen ulottuvuuteen, tulisi
heidän elämästään ikään kuin sarjakuvakirja. Voit milloin tahansa liikkua mihin
sivulle vain ja nähdä heidän eletyn elämänsä siinä hetkessä.
Vielä yksi
esimerkki, missä aika esitetään yhtenä kuvana: aikajanat. Siinä näkee yhdellä
silmäyksellä menneet ajat. Tosin vain jonkin yksinkertaisen suureen siitä. Kuten
alla olevassa kuvassa ihmisten lukumäärä:
Jumalan sana sanoo,
että taivaat kääritään kokoon kuin kirja. Kääriminen tapahtuu aina
lisäulottuvuuden ympäri. Voit kääriä maton, mutta tarvitset siihen kolmannen
ulottuvuuden. Jumalalla näitä ulottuvuuksia riittää.
Kaikki
taivaan joukot menehtyvät, taivas kääritään kokoon kuin kirja, ja kaikki
taivaan joukot varisevat alas kuin lakastuneet lehdet viiniköynnöksestä, kuin
kuivettuneet hedelmät viikunapuusta.
(RK: Jes. 34:4)
Voit myös ihmetellä
tätä neljässä ulottuvuudessa pelattavaa tietokonepeliä (https://www.youtube.com/watch?v=9yW--eQaA2I ). Se
selittää yhden potentiaalisen mahdollisuuden, miten Jeesus kulki seinien 'läpi'
rikkomatta niitä tavattuaan opetuslapsia ylösnousemuksensa jälkeen. Se voi myös
mahdollisesti kertoa, miten ylösnousemusruumis on yhtä aikaa samanlainen ja
erilainen kuin nykyinen ruumis - erona tässä tapauksessa olisi ainakin se, että
sillä pystyy kulkemaan neljännessä ulottuvuudessa.
Rakkaani,
nyt me olemme Jumalan lapsia, eikä vielä ole käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Me
tiedämme tulevamme hänen kaltaisikseen, kun hän ilmestyy, sillä me saamme nähdä
hänet sellaisena kuin hän on. (RK: 1.
Joh. 3:2)
Kolmiulotteinen laatikko voidaan projisoida kaksiulotteiselle tasolle, mutta kolmiulotteinen laatikko voidaan myös avata kaksiulotteiselle tasolle. Se näyttää ristiltä:
Salvador Dali on käyttänyt tätä kuuluisassa maalauksessaan ristiinnaulitusta Jeesuksesta:
Einsteinin suhteellisuusteorian mukaan aika on maailmankaikkeuden yksi ulottuvuus, mutta muihin ulottuvuuksiin verrattuna vajavainen. Jumala loi ajan vain yhteen suuntaan: tulevaisuuteen. Emme voi palata ajassa taaksepäin ja taas toisaalta emme voi muistaa huomista. Tiedemiehet spekuloivat tällä mahdollisuudella ja elokuvien tekijät käyttävät mielikuvitustaan, mutta siihen se jää.
Älä
kerskaile huomisesta päivästä, ethän
tiedä, mitä kukin päivä tuo tullessaan.
(RK: Sananl. 27:1)
Sen lisäksi aika on suhteellista. Sen
käyttäytyminen riippuu niin painovoimasta kuin nopeudesta ja ihmeellistä kyllä
tämän lisäksi vielä tarkkailijankin nopeudesta. Nykyisin tieteenkin havaintojen
mukaan mitä enemmän aikaa kuluu sitä
enemmän epäjärjestys maailmankaikkeudessa lisääntyy. Luomisessa sen sijaan
Jumala lisäsi järjestystä. Alusta asti Jumala on sanonut, että päivä ja yö,
maapallon pyöriminen, kertovat ajan kulusta. Ennen alkua eivät siis päivä ja yö
vaihtuneet. Jumalan ikuisuudessa ei aikaa koeta meidän alkumme mukaisesti.
Luominen on havaittavissa
Me elämme siis siinä
maailmassa, jonka Jumala loi ulkoa käsin, toisesta ulottuvuudesta, ajan
ulkopuolelta. Tätä ei kuitenkaan voida todentaa tieteen keinoin. Tämä voidaan
ymmärtää vain "uskon avulla" kuten alussa lainaamani
Heprealaiskirjeen kohta sanoi. Siksi luomistapahtumaa ei voi todistaa tieteellä
eikä siten Jumalaa luomisen tekijänä. Sen sijaan luomisen lopputulos voidaan
alistaa tieteelle ja siinä voidaan älykkään suunnittelijan käden jälki selvästi
havaita - jos halutaan. Profeetallisesti Paavali mainitsee tämän
Roomalaiskirjeen alussa:
Se,
mitä Jumalasta voidaan tietää, on kuitenkin ilmeistä heidän keskuudessaan.
Onhan Jumala ilmoittanut sen heille, sillä hänen näkymättömät ominaisuutensa,
hänen iankaikkinen voimansa ja jumaluutensa, ovat maailman luomisesta asti
olleet nähtävissä ja ymmärrettävissä hänen teoissaan. Siksi he eivät voi
mitenkään puolustautua. (RK: Room.
1:19-20)
He -pronomini tässä
viittaa niihin, jotka pitävät itseään viisaana: "He väittävät olevansa
viisaita, mutta ovat tulleet tyhmiksi."
(RK: Room. 1:22) Me kutsumme viisaiksi tänä päivänä tiedemiehiä. He
liittävät nimeensä pitkän joukon titteleitä kuten Ph.D, M.Sc, jne… ja näin
korostavat auktoriteettiaan tietäjänä.
Erityisesti heille
on luominen tullut näkyväksi, mutta he eivät halua sitä nähdä, koska "He
ovat muuttaneet katoamattoman Jumalan kirkkauden katoavaisen ihmisen, lintujen,
nelijalkaisten ja matelijoiden kuvan kaltaiseksi." (RK: Room. 1:23) juuri
tätä on evoluutio, jossa erityisesti palvotaan esimerkiksi dinosauruksia.
Paavali jatkaa:
"He ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja
palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, häntä, joka on iankaikkisesti ylistetty.
Aamen." (RK: Room. 1:25) Tiedemiehet ovat tulleet maailmakeskeiseksi, mitä
he eivät olleet vielä pari sataa vuotta sitten. He eivät usko Jumalaan, joten
heidän selityksensäkin kaiken alkuperälle ei luonnollisesti sisällä Jumalaa.
Siksi kenenkään uskovan ei myöskään pidä ottaa heidän selityksiään alkuperästä
sellaisenaan.
Tiedemiehet
aikaisemmin, kuten Newton, joka kirjoitti Raamatusta enemmän kuin tieteestä,
uskoivat Jumalaan Luojana ja se ei mitenkään estänyt heitä tekemästä uusia
mahtavia tieteellisiä havaintoja. Päinvastoin, Uuden Testamentin mukanaan tuoma
usko auttoi ihmistä eteenpäin myös tieteen saralla: maailmasta voi tehdä
selkeitä havaintoja, koska Luoja Jumala on järjestelmällinen, viisas ja
rakastava. Hän on luonut meille aistit, joihin voimme luottaa ja halun tutkia:
Jumalan
kunnia on salata asia, kuninkaiden
kunnia on tutkia asia. (RK: Sananl.
25:2)
Jumala on siis
tarkoituksella piilottanut asioita ihmisiltä, jotta kiinnostuisimme enemmän
hänen teoistaan. Vanhojen mestarien motivaation nostatuskeino noudatti tätä
samaa ajatusta: mestari piilottaa suurimmat salaisuutensa kisälliltä, joka
joutuu ikään kuin varkain vakoilemaan, miten mestari asian teki. Siten kisälli
varmasti oppi ja muistaa asian, kun pääsee kiinni ikään kuin salattuun
osaamiseen.
Viitteet:
- Oivan raamatunopettajan, Chuck Misslerin, kertomus tästä ulottuvuuksien tarinasta: https://www.youtube.com/watch?v=v7dhoynLJKA
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti