torstai 21. joulukuuta 2023

Välähdyksiä Ilmestyskirjasta, Osa 5. - Ahdistuksen vai vihan aika

Ilmestyskirja nimeää eri ihmisryhmiä erityisillä tavoilla. Näihin on syytä kiinnittää huomiota, sillä se auttaa ymmärtämään ketä mikäkin asia koskee. Edellisessä artikkelissa kerroin neljästä eri ihmisryhmästä juuri tempauksen aikoihin. Yksi niistä oli maan päällä asuvat.

144 000 Jumalan palvelijaa, jotka sinetöidään 7. luvun alussa ovat heitä, joilla on Jumalan sinetti. Uskovat ovat niitä, joilla on Jeesuksen todistus ja on toisia uskovia, jotka eivät ole ottaneet pedonmerkkiä. Ketkä sitten ovat maan päällä asuvat? Tämän ymmärtäminen on tärkeää, ennen kuin voimme tarkemmin ymmärtää ahdistuksen ja vihan ajan käsitteet.


Maan päällä asuvaiset

Tämä ryhmä suomalaisissa käännöksissä jää hieman piiloon. Niitä ei alleviivata omaksi ryhmäkseen riittävän selvästi: he jotka asuvat maassa. Nopea lukija olettaa tämän tarkoittavan kaikkia maan päällä asuvia, mutta näin ei ole. Tämä selviää koko Ilmestyskirjaa tutkimalla. 

Vanhan 1933 käännöksen mukaan heidät nimetään toisinaan vanhahtavasti: maan päällä asuvaiset. Englanniksi tämä kuuluu "dwell on the earth". Tämä dwell sanan englanniksi kuvaa hieman paremmin sitä asemaa, mikä heillä on. He ovat maallisia ihmisiä. Heillä ei ole Jumalan sinettiä eikä Jeesuksen todistusta. Sen sijaan he ottavat pedon merkin sinetiksi, joka on vastakohta Jumalan sinetille. He ovat niitä, jotka eivät tee parannusta pahimmankaan katastrofin jälkeen.  He ovat myös niitä, jotka liittyvät uskovien vainoajiksi. Uskovia ei siis pidä liittää heihin. 

Aina kun Ilmestyskirja mainitsee heidät, tarkoitetaan muita ihmisiä kuin uskovia. Tämä käy selville 6. luvun yhteydessä meille jo tutusta jakeesta, kun marttyyrit kysyvät Jumalan koston ajankohtaa: "Ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Kuinka kauaksi sinä, pyhä ja totinen Valtias, siirrät tuomiosi ja jätät kostamatta meidän veremme niille, jotka maan päällä asuvat?"  (Ilm. 6:10)

On luonnollista, että marttyyrit eivät tarkoita tietämänsä koston koskevan kaikkia ihmisiä. Maan päällä asuvat ovat niitä heidän vainoojiaan ja murhaajiaan.

Ilmestyskirjan alkupuolella olevissa kirjeissä Jeesus sanelee Johannekselle Filadelfian seurakuntaa varten seuraavasti: 

"Koska sinä olet ottanut minun kärsivällisyyteni sanasta vaarin, niin minä myös otan sinusta vaarin ja pelastan sinut koetuksen hetkestä, joka on tuleva yli koko maanpiirin koettelemaan niitä, jotka maan päällä asuvat."  (Ilm. 3:10)

Koetuksen hetki koettelee siis maassa asuvaisia. Jeesuksella on syynsä käyttää tässä kohdin sanontaa "koetuksen hetki" sanan viha sijasta (artikkelin loppupuolella lisää tästä syystä). 


Jumalan viha ei koettele uskovia. Tämän sanoo jo Paavalikin:

"Jumala ei ole määrännyt, että osaksemme tulisi viha vaan että saisimme pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,"  (1. Tess. 5:9) 

Vielä Paavali kertoo, miten Jumalan viha, ahdistus maallisille ihmisille, kohdistuu:

"Sillä Jumala katsoo oikeaksi kostaa ahdistuksella niille, jotka ahdistavat teitä,"  (2. Tess. 1:6) 

Uskovien vainot tulevat siis ihmisiltä ja maallisille ihmisille ahdistus tuleekin Jumalan kostona eli vihana. 


Vielä termiä käytetään Ilmestyskirjan jakeessa 11:10, jossa kerrotaan maassa asuvien riemusta, kun kaksi profeettaa olivat kuolleet. Tietenkään kukaan Jumalaan uskova ei siitä riemuitsisi. Ja taas vastakohtana tälle on jae 12:12, jossa puhutaan taivaassa asuvista. Tässä vaiheessahan seurakunta oli jo siellä, kuten olemme aikaisemmissa artikkeleissa läpi asian käyneet (seurakunnan taivaaseen saapuminen tapahtui luvussa 7). 

Vielä nämä maassa asuvat kumartavat petoa (uskovat eivät sitä tee):

"Ja kaikki maan päällä asuvaiset kumartavat sitä, jokainen, jonka nimi ei ole kirjoitettu teurastetun Karitsan elämänkirjaan, hamasta maailman perustamisesta."  (Ilm. 13:8)

Nyt kun syvällisesti ymmärrämme keitä termi maassa asuvat tarkoittaa, voimme paremmin ymmärtää, mitä ahdistuksen ja vihan ajat tarkoittavat ja miten ne jakautuvat eri ihmisryhmien kesken. 


Suuren ahdistuksen ja vihan ajat 

Kun opetuslapset kysyvät lopunajoista Jeesukselta, hän alkaa puhumaan uskovien vainoista. Vainot siis edeltävät muita tapahtumia. Tässä "Välähdyksiä Ilmestyskirjasta" -sarjassa emme ole vielä käyneet läpi neljää ensimmäistä sinettiä. Näistä jokaisesta lähtee liikkeelle hevonen ja ratsastajat, joista kolme viimeistä kuvaavat kuolemaa ja ahdistusta. Kuvaavaa näille neljälle ensimmäiselle sinetille on, että heti niiden jälkeen esitellään marttyyrit Jumalan valtaistuinsalin alttarin alla. Tässä on mahdollista, että kokonaisuus kuvaa syy ja seuraus suhdetta. 

Yllä meillä oli jo Jeesuksen sanat Filadelfian seurakunnalle. Siinä yhteydessä Jeesus puhuu koettelemuksesta, eikä vihasta, joka kohtaa maassa asuvia (joihin siis eivät uskovat kuulu). Miksi hän ei käyttänyt viha sanaa, vaan kiertoilmausta? Hän tekee sen luodakseen Ilmestyskirjaan pienen selventävän terminologisen säännön.  

Ilmestyskirja käyttää ahdistus sanaa aina 7. lukuun asti, kun taas viha sanaa käytetään 6. luvun lopusta loppuun asti. Selvempää tälle säännölle olisi, jos tässä ei olisi päällekkäisyyttä lainkaan, mutta muistetaan että 6. luvun lopun ja 7. luvun tapahtumat tapahtuivat kutakuinkin samanaikaisesti. 6. luvun loppu kuvaa tapahtumia maassa ja 7. luku taivaassa. 

7. luvussa seurakunta saapuu taivaaseen palmulehtiä heiluttaen ja yksi vanhimmista sanoo, että he tulevat suuresta ahdistuksesta. Uskovien ahdistus eli vainot siis olivat vielä silloin menossa, kun tempaus eli ylösotto tapahtui. Tätä vain ei kerrota Ilmestyskirjassa. Heti sen jälkeen, kun seurakunta on pois tieltä alkaa viha. Tätä suurta ahdistusta, mistä uskovat tulevat, ei pidä sekoittaa Jaakobin ahdistukseen, joka koskee vain israelilaisia ja alkaa hieman myöhemmin.

Seurakunta haetaan siis kesken vainojen tai oikeastaan niiden lopussa. Vainot luonnollisesti eivät voi jatkua, kun seurakunta on poissa (ainakaan välittömästi). Tällöin alkaa viha, kuten ihmiset 6. luvun lopussa sanovat: "-- sillä heidän vihansa suuri päivä on tullut! --" (Ilm. 6:17) Tästä siis alkaa vihan aika, Jumalan vihan päivä, Herran päivä, Herra koston päivä (Vanha Testamentti kutsuu tätä aikaa monella eri termillä). Vaikka seurakuntaa ei tekstissä vielä olla taivaassa esitelty, on se jo matkalla ja heti seuraavassa luvussa esitetäänkin taivaaseen saapuvana. 


Tässä vielä kuva, mistä käy hyvin selville näiden termien vaihtuminen Ilmestyskirjassa. Se antaa oman painotuksensa ilmapiirille maan päällä eri ajanjaksoina. 





Entäs seitsemän vuoden ahdistuksen aika?

Jos olet saanut Ilmestyskirjan oppisi amerikkalaisista lähteistä, tai lähteistä, jotka taas käyttävät amerikkalaista oppia, niin vaarana on näiden kahden asian sotkeutuminen. Monesti he opettavat tribulation sanaa käyttäen sekä vihasta että uskovien vainosta eli ahdistuksesta ja vielä ottavat mukaan myös Jaakodin ahdistuksen. He käyttävät myös termiä seitsemän vuoden ahdistuksen aika. Kuten näet yllä, tämä termi ei ole Ilmestyskirjan tekstin mukainen termi. Pitäisi käyttää termiä vihan aika. (Toki se on hyvin ahdistavaa maassa asuville.)

Todennäköisesti tämän tribulaatio -termin käytön juuret ovat termissä Jaakobin ahdistus, joka kuvaa sitä suurta ahdistusta, mikä tulee Israelin kansalle. Tämä ahdistus tulee antikristukselta. Tässä on huomattava se, että juutalaiset jäävät maahan, silloin kun seurakunta temmataan pois. Vainot heitä kohtaa alkavat erityisellä tavalla (Ilmestyskirja luku 12 eteenpäin) ja he joutuvat myös pasuunoiden ja maljojen aiheuttamien katastrofien silminnäkijöiksi. Jumala ei päästä heitä helpolla heidän syntiensä tähden. Seurakuntalaisten syntivelan, vaikka sekin on valtava, on Jeesus hoitanut; missä synti on tullut suureksi, siellä armo on ylenpalttinen. 

Tämän kaiken lisäksi on pidettävä mielessä se, että ahdistus sanaa käytetään monesta asiasta ihan sen sanan yleisluontoisuutensa mukaisesti. Samoin on viha sanan kanssa, jolla kuvataan myös helvettiä. 


Tempaus ennen vai jälkeen ahdistuksen ajan?

Tämä ahdistuksen ajan ja vihan ajan erotteleminen Ilmestyskirjan esittämällä tavalla tarkkaan eri aikajaksoiksi asettaa monia asioita kohdalleen. Juuri siitä tuntee oikean opin: asiat selkeytyvät ja sanan oikeellisuus lisääntyy eikä tarvita sanan ulkopuolisia professoreja selittämään sitä, vaan voidaan katsoa sanasta itsestään oikea selitys.

Kun puhutaan siis amerikkalaisen oppimateriaalin mukaisesti, että tempaus on ahdistuksen ajan jälkeen, tarkoitetaan siis, että se tapahtuu juuri ennen Jeesuksen paluuta. Tällöin Ilmestyskirjan terminologiaa käyttäen oikeastaan pitäisi sanoa, että tempaus on vihan ajan jälkeen, sillä vihan aika päättyy vihan maljoihin Ilmestyskirjan 16. luvussa ja tämän jälkeen Jeesus palaa maahan. 

Taas kun sanotaan samaisen opin mukaan, että tempaus on ahdistuksen aikaa ennen, niin tarkoitetaan, että tempaus on vähintään seitsemää vuotta ennen Jeesuksen paluuta. Tällöin taas pitäisi sanoa, että tempaus on ennen vihan aikaan, joka siis alkaa 6. luvun lopussa 6. sinetin avaamisesta. 

Molemmat sanonnat ovat Ilmestyskirjan tekstin mukaan siis väärin. Suuri ahdistus on se ajanjakso, johon seurakunta joutuu ja joka on synonyymi sanan vainot kanssa. Seurakunta tulee 7. luvussa suuresta ahdistuksesta ja tätä ei pidä sekoittaa tähän ns. amerikkalaiseen tyyliin vihan aikaan. Seurakunta ei tule suuresta vihasta tai vihan ajasta. 

Kun siis sanon Ilmestyskirjan mukaisesti, että tempaus tapahtuu suuren ahdistuksen ajan lopussa ennen vihan aikaa, tarkoitan että tempaus tapahtuu yli seitsemän vuotta ennen Jeesuksen paluuta, mutta että seurakunta joutuu suureen ahdistukseen eli vainoon.


Tässä vaiheessa yleensä sekä pre-tribulation että post-tribulation koulukunnat huutavat, että lue Raamattusi paremmin ja nostetaan esiin liuta ad hominem argumentteja tai jopa syytöksiä. En siis kannata kumpaakaan näistä perinteisistä koulukunnista (enkä myöskään mid-tribulation mallia), vaan kannatan Ilmestyskirjan sanan yksityiskohtaista tutkimista. Uskon, että siellä on kaikki avaimet tämän salaisuuden selvittämiseksi. 


Kun nämä kaksi termiä (ahdistus ja viha) saa itselleen kohdalleen, moni lopun ajan selitys Raamatussa asettuu oikeille raiteille ja moni ristiriidalta tuntuva asia poistuu. 

Nyt kun nämä termit ovat selkeät niin voimme seuraavaksi tutkia sitä, kuinka pitkä aika on ahdistuksen aika ja kuinka pitkä aika on vihan aika. 


2 kommenttia:

  1. "Tässä vaiheessa yleensä sekä pre-tribulation että post-tribulation koulukunnat huutavat, että lue Raamattusi paremmin ja nostetaan esiin liuta ad hominem argumentteja tai jopa syytöksiä. En siis kannata kumpaakaan näistä perinteisistä koulukunnista (enkä myöskään mid-tribulation mallia), vaan kannatan Ilmestyskirjan sanan yksityiskohtaista tutkimista."

    Olisi mukava tietää mihin argumenttihin ja syytöksiin viittaat ja mitä niihin vastaat. Lähinnä selvyyden ja avoimen vertailun vuoksi. Sinun kertomasi malli tuntuu kyllä loogiselta.

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentista. Voisin tosiaan kirjoittaa laajemman vastauksen tähän. Yritän valmistella sellaista jossain vaiheessa.

    VastaaPoista