Raamatussa on paljon numerologiaa eli oppia, jossa numeroilla on merkitystä. Ilmestyskirja on kaiken tämän huipentuma. Olen kuullut väitettävän, että joku olisi laskenut Ilmestyskirjassa olevan yli 100 eri seitsemän sarjaa kuten 7 henkeä, 7 sinettiä, 7 pasuunaa, 7 maljaa, 7 seurakuntaa, 7 kynttilänjalkaa, jne… (mm. kunnioittamani raamatunopettaja Chuck Missler mainitsee näin. Venäläinen raamatuntutkija Ivan Panini uhrasi koko elämänsä näiden asioiden tutkimiseen.)
Seitsemän on viikonpäivien lukumäärä ja se tulee siitä, että Jumala loi kaiken seitsemässä päivässä. Seitsemänpäiväistä viikkoa noudatetaan käytännössä kaikkialla maailmassa. Pietari taas antaa ymmärtää kirjeessään, että koska Jumala loi kaiken seitsemässä päivässä ja koska Jumalalle yksi päivä on tuhat vuotta, niin kaikki tulee päätökseen seitsemässä tuhannessa vuodessa. (2. Piet. 1-13)
Vanhan heprealaisen ajanlaskun mukaan (tämä selviää kuolleen meren kirjakääröistä) on olemassa nimetty aikajakso, joka on kaksituhatta vuotta (aeon tai aion). Daniel käyttää ilmaisua aika, kaksi aikaa ja puoliaikaa. Tämä on toisaalta kolme ja puoli vuotta, missä yhteydessä se yleensä esitetään myös Ilmestyskirjassa. 2000 vuoden aika paketteina tämä taas on 2000+4000+1000 eli 7 000 vuotta - mielenkiintoista miten eri käsitteet Raamatussa ovat sidoksissa toisiinsa.
Ilmestyskirja mainitsee kolme ja puoli vuotta yhteensä viisi kertaa kolmella eri tavalla: vuosina, kuukausina ja päivinä, ikään kuin varmistaakseen, että aika ihan oikeasti tarkoittaa kolmea ja puolta vuotta. Matemaattisesti ajatellen nämä aikajaksot ovat yhteen laskettuna 17,5 vuotta. Teksti antaa ymmärtää, että osa näistä ilmaisuista tarkoittaa samaa aikajaksoa. Lähdetään selvittämään, mitkä ovat päällekkäisiä ja mitkä peräkkäisiä kolmen ja puolen vuoden jaksoja.
Miten 3½ vuotta sijoittuvat Ilmestyskirjan tapahtumiin
Seitsemän vuoden ahdistuksen/vihan ajan katsotaan tulevan Danielin kirjasta. Loikka Danielin kirjaan olisi kuitenkin liian pitkä tähä artikkeliin, joten keskitymme Ilmestyskirjan ilmoitukseen. Raamatun tulkinnan perussäännön mukaisesti jäljempänä tuleva ilmoitus ei voi olla ristiriidassa aikaisemman kanssa, mutta voi sitä täydentää uusilla yksityiskohdilla. Täten Ilmestyskirjan pitäisi paljastaa kaiken saman kuin Danielin kirjakin ja vielä enemmän.
Muistuttaisin lukijaa aikaisemmin kirjoittamastani erosta termien käytössä: ahdistus ja viha ovat Ilmestyskirjassa eri ajanjaksot. Yleisesti puhuttaessa nämä tuppaavat menemään sekaisin, joten on hyvä syventyä, mitä Ilmestyskirja tarkkaan ottaen kertoo.
Kerrataan ensin ne viisi jaetta, joissa kolme ja puoli vuotta mainitaan eri muodoissaan:
1) Temppelin ulkopuolella oleva esipiha jätä kuitenkin pois. Älä mittaa sitä, sillä se on annettu pakanoille, ja he tallaavat pyhää kaupunkia neljäkymmentäkaksi kuukautta.(Ilm. 11:2)
2) Minä annan kahdelle todistajalleni tehtäväksi profetoida säkkeihin pukeutuneina tuhat kaksisataakuusikymmentä päivää." (Ilm. 11:3)
3) Nainen pakeni autiomaahan, jossa hänellä oli Jumalan valmistama paikka, että häntä ruokittaisiin siellä tuhat kaksisataakuusikymmentä päivää. (Ilm. 12:6)
4) Naiselle annettiin suuren kotkan kaksi siipeä, jotta hän lentäisi paikalleen autiomaahan, missä häntä ruokitaan aika ja kaksi aikaa ja puoli aikaa poissa käärmeen näkyvistä. (Ilm. 12:14)
5) Pedolle annettiin suu puhua suuria sanoja ja herjauksia, ja se sai vallan tehdä sitä neljäkymmentäkaksi kuukautta. (Ilm. 13:5)
Lopusta alkuun
Helpoin on lähteä purkamaan näitä jakeita lopusta alkuun.
1) Jeesus heittää Pedon tuliseen järveen palattuaan maan päälle (Ilm. 19:20). Pedon valta kestää siis tästä hetkessä taaksepäin 42 kuukautta, mikä on sama kuin kolme ja puoli vuotta (12+12+12+6 kk). Nyt tiedämme siis, että kohdassa 13:5 ollaan täsmälleen ja kuukaudelleen kolme ja puoli vuotta ennen Jeesuksen paluuta.
2, 3) Luvun 12 nainen kuvaa Israelin kansaa. He lopulta tunnustavat hänet, jonka ovat lävistäneet, Jeesuksen, Messiaakseen. Tämän luvun jakeet 6 ja 14 toistavat saman tapahtuman eli ainakin nämä 1260 päivää ja kolme ja puoli vuotta ovat sama aikajakso. Raamatun laskentatavassa kuukausi on aina 30 päivää ja 42 kk kertaa 30 päivää on 1260 päivää. Tässä kohdin tarkkuus on siis päivä, kun pedon vallan ajassa se on kuukausi.
Seuraavana meillä on selvitettävänä, onko nainen eli israelilaiset piilossa autiomaassa saman aikaisesti kuin Peto on vallassa? Todennäköisesti näin on, mutta mikä olisi Ilmestyskirjan mukainen perustelu? Ilmestyskirjassa ei mainita, milloin tämä piilossa oleminen päättyy. Viimeistään se päättyy Jeesuksen paluuseen.
Nämä ovat sama aikajakso seuraavalla perusteella: peto käyttää lohikäärmeen valtaa ja nainen pakeni lohikäärmettä piiloon autiomaahan ja heti tämän jälkeen mainitaan pedon nousevan kansojen merestä. Luvussa 13 kerrottiin pedon hallitsevan 42 kuukautta. Eli Israelin pako autiomaahan ja pedon valtaannousu tapahtuvat hyvin lähellä toisiaan. Israelilaisten pitää siis olla piilossa kutakuinkin pedon vallan ajan.
Olemme siis nyt sijoittaneet aikajaksot 5, 4, ja 3 samaksi kolmen ja puolen vuoden ajaksi juuri ennen Jeesuksen paluutta.
4) Seuraavana tässä käänteisessä kronologisessa etenemisessä tulee vastaan kaksi säkkipukuista profeettaa. Heidän profetoimisensa kestää myös kolme ja puoli vuotta. Jälleen meillä on sama kysymys: loppuuko tämä Jeesuksen paluuseen vai jonakin hetkenä ennen tätä.
Syvyydestä nouseva peto tappaa nämä kaksi profeettaa. Ei liene väärin olettaa, että tämä on sama peto, joka nousee kansojen merestä ja jonka Jeesus heittää tuliseen järveen. Sillä muuten tämän pedon kohtalo jäisi epäselväksi. Kun peto tappaa kaksi profeettaa, on se siis pedon ensimmäinen esiintyminen Ilmestyskirjassa. Tästä voimme johtaa, että peto tappaa profeetat valtakautensa alussa tai hieman ennen valtaan astumistaan siis ennen viimeisen kolmen ja puolen vuoden alkamista.
Ehkäpä juuri profeettojen tappaminen saa aikaiseksi sen, että hän julistautuu suorastaa jumalaksi. Nämä profeetat olivat kovasti rasittaneet kansoja, koska ihmiset riemuitsivat heidän kuolemastaan lähettämällä lahjoja toisilleen. Tämän teon jälkeen pedon on helppo nousta kansojen merestä eli kansansuosion avulla.
Paavali kertoo näistä tapahtumista näillä sanoilla:
"-- Ensin näet tapahtuu luopumus ja ilmestyy laittomuuden ihminen, kadotuksen lapsi, tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai palvottavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala." (2. Tess. 2:3-4)
Tässä vaiheessa, kun peto on tappanut kaksi profeettaa, ottaa hän vallan temppelissä. Tämän jälkeen temppelissä ei enää rukoilla ja ylistetä muuta kuin häntä. Tästä alkaa myös hänen kolmen ja puolen vuoden vallan aikansa ennen Jeesuksen paluuta.
Profeettojen julistus ajoittuu siten kolmeksi ja puoleksi vuodeksi ennen pedon kolmen ja puolen vuoden valtakautta. Heidän julistuksensa alku on seitsemän vuotta ennen Jeesuksen paluuta. Olemme siis jo näin paljon ennen Jeesuksen paluuta. Tämä asettaa hieman haasteita tapahtumille, jotka edeltävät kahta profeettaa, kun ajattelemme yleisesti puhuttavaa seitsemän vuoden ahdistuksen (lue: vihan) aikaa.
5) Näin meillä on jäljellä viimeinen sijoitettava aikajakso. Tässä kerrotaan, että pakanat tallaavat temppelin esipihaa 42 kuukautta. Huomioitavaa tässä Ilmestyskirjan kohdassa on, että temppeli on olemassa ja siellä kumartaen palvotaan. Ilmeisesti palvonnan kohde on Jumala eikä peto tässä vaiheessa, koska esipihasta sanotaan, että vain se on pakanain tallattavana.
Tämä jae on samaa Jeesuksen (tai Jumalan) puhetta kuin jo käsittelemämme seuraava jae profeettojen aikakaudesta - nämä ovat siis peräkkäisiä jakeita. Jo pelkästään tämä antaisi ymmärtää, että kyseessä on sama ajanjakso. Rukoilu ja palvonta jatkuivat temppelissä myös kahden profeetan aikana ja vasta heidän kuolemansa jälkeen kaikki valta tuli pedolle ja peto otti temppelin haltuunsa.
On siis kaikki syy olettaa, että tämä aikajakso on sama kuin profeettojen julistuksen aikajakso. Eli me olemme edelleen 7 vuotta ennen Jeesuksen paluuta maan päälle.
Kahdesta profeetasta yhä ajassa taaksepäin
Seitsemäs pasuuna puhallettiin profeettojen kuoleman ja henkiin heräämisen jälkeen. Profeetat julistivat kolme ja puoli vuotta 6. pasuunan jälkeen. Tätä kolmea ja puolta vuotta kuvataan myös toiseksi voi-huudoksi ja sille on erikseen sanottu, milloin se alkaa ja loppuu. 7. pasuuna on kolmas voi huuto.
Profeettojen julistusta edeltää 6. pasuunaan puhallus ja tästä myös siis alkaa toinen voi-huuto. Tämä alkaa valtavalla maailmansodalla. Tämän sodan pituudesta ei sanota mitään, eikä kerrota, onko se profeettojen ajan kanssa päällekkäinen. Sen sijaan saman 9. luvun alussa olevan 5. pasuunan (ensimmäinen voi -huuto) yhteydessä sanotaan, että tämä vitsaus kestää 5 kuukautta. Tämä on omituinen luku ja ajanjakso - en tiedä toista 5 kuukauden aikaa Raamatussa. (Kirjoitan seuraavassa artikkelissa lisää kolmesta voi - huudosta).
Koko Ilmestyskirjan kronologinen tulkinta lähtee siitä, että pasuunat eivät ole päällekkäisiä tapahtumia ajallisesti. Eli 5. pasuuna kestää viisi kuukautta ja on loppunut ennen kuin 6. pasuuna (sota) alkaa. 6. pasuunan ja profeettojen kanssa on vaikeampaa. On mahdollista, että 6. pasuunan sota ja kaksi profeettaa ovat osin, täysin tai ei yhtään päällekkäisiä. En löydä tekstistä selkeitä perusteluja sen enempää puolesta kuin vastaan.
Kuinka kauan seurakunnan ylösotosta Jeesuksen paluuseen
Kahden profeetan valtakauden alusta Jeesuksen paluuseen on edellä kuvatun mukaisesti 7 vuotta. Tätä edeltää 6. pasuunan sota, 5. pasuunan vitsaus ja luontoa koettelevat pasuunat 1-4. Ilmestyskirja ei anna kaikelle tälle aikaa. Vain 5. pasuunan vitsaukselle annetaan viiden kuukauden kesto. Jos oletamme, että sota lyhyenäkin kestää vähintään puolivuotta ja pasuunat 1-4 joitakin kuukausia, niin päästään kuitenkin siihen, että seurakunnan ylösotto tapahtuu esimerkiksi vuosi tai enemmänkin ennen viimeisen 7 vuoden jakson alkamista.
Ilmestyskirja ei millään tavalla suoralla lukemisella anna ymmärtää, että seurakunnan ylösotto tapahtuisi vain päiviä ennen Jeesuksen paluuta. Jotkut opettavat, että Ilmestyskirja ei ole kronologinen esitys lopun ajoista, mutta sillekään ei löydy tukea itse Ilmestyskirjasta. Se annettiin Johanneksen kirjoitettavaksi kronologisena esityksenä. Voin siis nojata vain siihen, miten se on Johannekselle annettu ja miten hän on sen ylös kirjoittanut ja miten hän vielä sanoo, että Jeesus todisti tämän oikeaksi.
Kaikki Ilmestyskirjassa siis kertoo siitä, että ylösotto voi tapahtua minä hetkellä hyvänsä ilman ennakkovaroitusta ja ilman merkkiä. Vainoja on aina ollut menossa, joten niitä on vaikea laskea selkeäksi ennakkovaroitukseksi. Viime vuosisadallakin kristittyjä on tapettu ilmeisesti lukumäärällisesti enemmän kuin koskaan aikaisemmin.
Seurakunnan ylösotto tapahtuu siis yllättäen, mutta ei kuitenkaan ilman vainoja, suurta ahdistusta. Jeesus lupasi, että vainot hänen nimensä tähden kohtaavat kaikkia hänen seuraajiaan. Tämä suuri ahdistus, jossa maassa asuvat ahdistavat uskovia, on tulossa ja seurakunnan ylösotto tapahtuu tästä suuresta ahdistuksesta kuten 7. luku sen selvästi sanoo. Suuri ahdistus ei kuitenkaan ole Jumalan viha eikä tule Jumalalta, vaan tulee ihmisiltä ihmisille. Se ei myöskään ole Jaakobin ahdistus, koska se nimensä mukaisesti koskee Israelia.
Lopun aikojen pelikenttä
Koko lopunaikojen pelikenttä voidaan kuvata alla olevan grafiikan avulla. Siinä vainot tulevat ihmisiltä, maassa asuvilta, uskovia kohtaan. Jumala kostaa tämän ahdistuksen maassa asuville. Seurakunta otetaan pois "tieltä" eli temmataan taivaaseen ennen tämän maassa asuvien ahdistuksen alkamista.
Skenaario tapahtumista
Siirrymme nyt voimakkaasti spekulaatioiden puolelle, joita yleensä pyrin välttämään. Seuraava on eräs tapahtumien kulku, jonka olen toisessa yhteydessä kirjoittanut. Tässä se voi kuitenkin auttaa ymmärtämään 5. ja 6. pasuunan suhdetta toisiinsa.
"Terroristit kehittävät biologisen aseen, jonka tekemistä ohjaavat saatanan enkelit ja apuna käytetään tekoälyn tietämystä. Tällaisen skenaarion voimme lukea viidennen pasuunan kohdalla Ilmestyskirjan luvusta 9. Seurauksena on zombie-sairaita ihmisiä, jotka haluavat kuolla, mutta kuolema pakenee heitä. Tämä kestää viisi kuukautta.
Tämän seurauksena syttyy suuri maailmansota (6. pasuuna), jossa kuolee kolmasosa maailman ihmisistä. Seuraavat 3½ vuotta kaksi säkkipukuista profeettaa julistavat sanomaa Jumalan valtakunnasta (luku 11). Tällöin myös saatanan voimasta nousee peto-hallitsija, joka ensin tappaa profeetat ja sitten julistautuu ratkaisuksi maailman ongelmiin, suorastaan yli-ihmiseksi eli jumalaksi.
Hän luo järjestelmän, jonka pyrkii estämään, ettei tekoälyä enää koskaan käytettäisi väärin. Kaikki tieto on digitaalista tietokoneissa, mutta kukaan ei voi käyttää sitä, ellei hänellä ole digitaalista tunnistetta. Kukaan ei voi omistaa mitään laitetta, joka kytketään Internettiin ilman tätä globaalia digitaalista ID:tä. Näin tekoäly itse pystyy valvomaan jokaista ihmistä ja heidän tekojaan verkossa. Tekoäly saapuu jokaiseen kotiin pedon kuvana ja se kysyy joka aamu lojaalisuutta järjestelmälle. Ja koska äänestä voidaan tulkita valehteleeko ihminen, saa tämä pedon kuva, joka siis puhuukin, aina syvällisen käsityksen ihmisen uskollisuudesta järjestelmälle. Teknologisesti tämän toteuttamiselle ei ole enää mitään estettä.
Jos joltakin uupuu tämä näkyvä digitaalinen tunniste, niin "naapurit" ovat heti kysymässä, että et kai halua, että se mitä tekoälyllä tehtiin viimeksi (5. ja 6. pasuuna) tapahtuu uudelleen. Näin ilman pedon merkkiä olevat ihmiset havaitaan, kerätään pois yhteiskunnasta ja hävitetään."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti