Ensimmäinen
luomispäivä on jo pitkällä, kun Jumala luo valkeuden.
Ja
Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus." Silloin valkeus tuli. Jumala näki,
että valkeus oli hyvä, ja Jumala erotti toisistaan valkeuden ja pimeyden.
Jumala nimitti valon päiväksi, ja pimeyden hän nimitti yöksi. Tuli ilta ja tuli
aamu, yksi päivä oli mennyt. (RK: 1. Moos. 1:3-5)
Nämä ovat Jumalan
ensimmäiset kirjatut sanat Raamatussa.
Se, että valo syntyy ennen aurinkoa, johdattaa ajattelemaan, että tarina
ei ole ihmisen keksimä. Sen ymmärtäminen, että valo on jotain muuta kuin
aurinko tai tuli, vaatii syvällistä pohdintaa eikä ole
itsestäänselvyys ihmisille, jotka eivät ole nähneet nykymaailman moninaisia valonlähteitä. Tämän tähden auringon palvominen jumalana onkin tuttua
monesta vanhasta kulttuurista. Nykyisin tiedämme, että valo itsessään on käsite
ja että sitä voidaan synnyttää muutamalla eri tapaa.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Muut artikkelit Luomiskertomuksesta:1. Johdanto - Onko Raamatun Luomiskertomus kirjaimellinen?2. Aika alkoi - Alussa...3. Ensimmäinen jae - Alussa Jumala loi taivaat ja maan4. Toinen jae - Maailma ilman järjestystä------------------------------------------------------------------------------------------
Pimeydestä valoon
Huomaa, että Jumala
erotti valkeuden pimeydestä. Fysikaalinen pimeys on valon puutetta ja siten
erotettuna valkeudesta. Jumalaa syytetään monesta asiasta, myös pahuudesta
maailmassa, mutta nämä asiat johtuvat monesti etäisyydestä Jumalaan, ei hänen läsnäolostaan.
Jokainen
hyvä anti ja jokainen täydellinen lahja tulee ylhäältä, valojen Isältä, jonka
luona ei ole muutosta eikä varjoakaan vaihtelusta. (RK: Jaak. 1:17)
Jumala on valon isä
ja kaikki hyvä tulee häneltä. Kuitenkin Jumala koettelee meitä. Taivaallisen
Isän näkökulma on aina ikuisuudesta ja taivaasta käsin: mikä on meille parasta,
jotta eräänä päivänä kohtaamme hänet paratiisissa hyvissä merkeissä.
Toisinaan tässä koettelemuksessa käytetään pimeyttä, jonka senkin Jumala on
luonut:
minä,
joka teen valon ja luon pimeyden, joka tuotan onnen ja luon onnettomuuden.
Minä, Herra, teen kaiken tämän. (RK: Jes. 45:7)
Nykyisin on paljon
opetusta, että Jumala on hyvä eikä häneltä tule mikään paha koskaan. Näin ei
Raamattu kerro, vaan tosiaan kertoo, että onnettomuudetkin tapahtuvat Jumalan
sallimuksen mukaan. Kuitenkin niissäkin on uskovan paras mukana. Jopa
kuolemassa on toisinaan näin: saattaisi olla, että ihminen kiroaa Luojansa, jos
elää pidempään. Jumala tietää oikean vaiheen ottaa omansa pois luokseen
iankaikkisuuden rauhaan.
Kirkkaudessa ei ole
mitään pahaa ja pahaa tekevä ihminen ei halua tulla pimeydestä valkeuteen.
Jeesus
puhui taas heille ja sanoi: "Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa
minua, ei kulje pimeydessä, vaan hänellä on elämän valo." (RK: Joh. 8:12)
Tässä yhteydessä on myös määritelty päivä ja yö sekä liitetty valo ja pimeys niihin. Tämä käsitepari kulkee läpi koko Raamatun. Päivän lapsia ovat he, jotka valossa kulkevat. Yöllä, näkymättömissä taas tehdään pimeyden tekoja. Pimeässä elävä ihminen ei halua tulla valoon, koska silloin hänen tekonsa paljastuvat.
Ensimmäisenä päivänä
luotu valkeus ei kuitenkaan ollut Jumalan pyhyyden kirkkautta, koska Jumala oli
jo ja on aina ollut sekä Pyhä että Kirkkaus. Sitä ei tarvitse erikseen
luoda, varsinkaan kun Jumala loi tämän
materialistien maailman ulkopuolelta - Hän ei tarvitse kirkkaudekseen tämän
maailman valoa, joka sekin on myöhemmin syntiinlankeemuksessa korruptoitunutta
valoa mm. aiheuttaa palanutta ihoa liiallisesti nautittuna. Jumalan kirkkautta
ei voi nauttia liikaa.
Jeesuskaan ei ole
tässä luotu, vaikka onkin elämän valo, sillä Jeesus on Isästä syntynyt, ei
luotu:
Jeesus
sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennen kuin Abraham
syntyi, minä olen ollut." (RK:
Joh. 8:58)
Herra omisti minut tiensä alussa, muinaisuudessa, ennen kuin hän oli tehnyt mitään. Iankaikkisuudesta minä olen ollut, alusta asti, ennen kuin maata olikaan. Ennen kuin oli merten syvyyksiä, ennen runsasvetisiä lähteitä synnyin minä. (RK: Sananl. 8:22-24)
Herra omisti minut tiensä alussa, muinaisuudessa, ennen kuin hän oli tehnyt mitään. Iankaikkisuudesta minä olen ollut, alusta asti, ennen kuin maata olikaan. Ennen kuin oli merten syvyyksiä, ennen runsasvetisiä lähteitä synnyin minä. (RK: Sananl. 8:22-24)
Ensimmäisen päivän
luomisessa oli kyseessä fyysisen valon, sähkömagneettisen säteilyn, energian,
fotonien, luomisesta. Näin on koko luomiskertomuksessa: siinä ei luoda niinkään
hengellistä, vaan kaikkea fyysistä. Raamattu itse asiassa ei mainitse mitään hengellisten
voimien, kuten enkelien luomisesta. Tämä voidaan vain olettaa epäsuorasti
tapahtuneen jo ennen maan luontia, mutta kuitenkin ensimmäisen päivän aikana.
Tämä käy ilmi esimerkiksi näistä jakeista:
"Kuka
määräsi maan mitat – sinähän sen tiedät! Tai kuka veti mittanuoran sen yli?
Mihin upotettiin sen peruspylväät, kuka pani paikoilleen sen kulmakiven, kun
kaikki aamutähdet riemuitsivat ja kaikki Jumalan pojat puhkesivat riemuhuutoon? (RK: Job 38:5-7)
Aamutähdet ja
Jumalan pojat on VT:ssä yleinen ilmaisu, joka viittaa juuri enkeleihin. He siis
riemuitsivat jo silloin kun maata luotiin.
Fysikaalinen valo
Fysiikan lakien
luomisesta ei Luomiskertomuksessa puhuta mitään, mutta myöhemmin Raamattu
mainitsee, että Jumala on niidenkin luoja:
Näin
sanoo Herra: Vasta sitten jos liittoni päivän ja yön kanssa ei enää ole
voimassa ja jos en ole säätänyt taivaan ja maan
lakeja, vasta silloin minä hylkään Jaakobin siemenen ja palvelijani
Daavidin jälkeläiset enkä valitse heistä Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin
jälkeläisten hallitsijoita. Totisesti, minä käännän heidän kohtalonsa ja
armahdan heitä." (RK: Jer. 33:25)
Tämä negaationa
ilmaistu asia merkitsee siis, että koska Jumala on luonut
maailmankaikkeuden/fysiikan lait, hän ei milloinkaan hylkää Israelin kansaa.
Fysikaalisesti valolla on sekä hiukkas- että aaltoluonne. Se on osa valon mysteeriä. Lisäksi valo on kvanttisoitunut eli digitaalista. Sen voimakkuus riippuu elektronin siirtymisestä radalta toiselle. Itse asiassa nykyisen kvanttifysiikan teorioiden mukaan kaikki on digitaalista: on olemassa pienin mahdollinen pituus ja aika, joita ei enää voi puolittaa (Planckin vakion mukaan).
Valolla ja vedellä on merkittävä yhteys elämään maapallolla. Sillä fotosynteesissä, josta kaikki elämä saa energiansa, valo irrottaa vesimolekyylistä vetyatomin. Tämä ei kuitenkaan onnistu suoraan auringosta säteilevän valon avulla, koska sen voimakkuus on liian heikko - onneksi. Sillä, jos auringosta tulisi niin voimakkaita fotoneja, että ne suoraan irrottaisivat vedestä vetyä, niin maailma räjähtelisi aika pahasti jokaisella ukonilmalla, kun ilmakehässä vapaana oleva vety palaisi. Viherhiukkasessa sen sijaan on erityinen akku, joka kerää ja syntetisoi fotonien energiaa, kunnes sitä on tarpeeksi irrottamaan ionisoituneen vedyn eli protonin vedestä. Hieno osoitus maailmankaikkeuden suunnitelmallisuudesta. (Lisää fotosynteesistä: http://mistametulemme.blogspot.com/2017/04/ihmeellinen-kone-joka-kaappaa-valoa.html )
Yksi päivä
Raamattu Kansalle
käännös, jota käytän tässäkin yhteydessä, kääntää tämän Luomiskertomuksen 5.
jakeen lopun juuri täsmälleen oikein: yksi päivä. Hepreankielen sanassa on siis
tämä numeraali perusmuodossa eikä järjestysnumerona ensimmäinen päivä. Tämä jotenkin
korostaa, että kyseessä ei ollut jokin pitkä ajanjakso, vaan vain yksi päivä - ei ollut vielä muita päiviä olemassa.
Samalla se määrittelee, että kuvattu ajanjakso oli se, mitä nimitetään yhdeksi päiväksi.
Kaikkialla
Raamatussa, missä päivä (yom) sanaa on numeraalin yhteydessä se tarkoittaa
kirjaimellista 24-tunnin päivää. Päivä sanaa käytetään monessa muussakin
merkityksessä, kuten esimerkiksi Herran Päivä -terminä, jolloin se tarkoittaa
pidempää ajanjaksoa kuin yhtä päivää.
Sitä emme varmasti
tiedä, oliko ensimmäisen päivän lopulla jo maapallo olemassa ja pyörimässä,
mutta tästä ilmaisusta 'tuli ilta, tuli aamu' voisi näin päätellä.
Tarkkaan ottaen
maapallo, vaikka jo pyörisikin, ei ole maapallo tässä vaiheessa, vaan
enemminkin vesipallo, koska on kokonaan veden peittämä. Vettä ollee tässä
vaiheessa joka puolella muuallakin todella paljon, sillä vasta toisena päivänä
vettä aletaan erottelemaan paikasta toiseen.
'Tuli ilta ja tuli
aamu' kertoo, että yöllä ei tapahtunut mitään. Tämä on ohjeena meille, että
arkipäivienkin aikana pitää levätä. Jatkuva valvominen on ihmisen mielelle
erittäin pahasta. Luonnollisesti Jumalalla, joka on kaiken ulkopuolella, ei ole
yötä. Yö on maapallolla oleva paikallinen ilmiö: aina jossain on yö, aina
jossain on päivä. Heti kun on riittävän korkealla maan ilmakehän ulkopuolella,
ei enää ole yötä.
Tämä sama kaava
toistuu jokaisen päivän lopuksi:
Tuli
ilta ja tuli aamu, näin meni ensimmäinen päivä.
Tuli
ilta ja tuli aamu, näin meni toinen päivä.
Tuli
ilta ja tuli aamu, näin meni kolmas päivä.
Tuli
ilta ja tuli aamu, näin meni neljäs päivä.
Tuli
ilta ja tuli aamu, näin meni viides päivä.
Tuli
ilta ja tuli aamu, näin meni kuudes päivä.
Miksi noin yhden
sivun tiivistelmässä maailman luomisesta 'tuhlataan' merkkejä sen toistamiseen,
että tuli ilta ja tuli aamu? Halutaanko tällä vain varmistaa, että jokaisen
päivän välissä on ihmiselle tarkoitettu lepohetki, vai liittykö tämä siihen,
että oli vain kuusi normaalipituista päivää, jotka lasketaan maan
pyörähtämisestä itsensä ympäri?
Hepreankielen sanat
ilta ja aamu ovat: ereb ja boqer. Käsitteellisesti ereb on hämärää ja boger
valoisuutta. Suunta on siis hämärästä kohti valoa. Järjestys lisääntyy koko
ajan. Ehkäpä siksi ei seitsemännen päivän päätteeksi mainita tätä sanaparia
lainkaan, sillä silloin kaikki oli erittäin hyvin, ei ollut enää hämärää mitä
parantaa. Tässäkin siis tulee esille, miten luominen etenee vaiheittain kohti
päämääräänsä.
Olisiko sitten
mahdollista, että aluksi maapallo pyöri hyvin hitaasti eikä samaa vauhtia kuin
nykyisin? Me tiedämme, tieteen avulla, että elämälle suotuisat olosuhteet on
säädetty maapallolle tarkoin. On monia muuttujia joiden pienikin muutos
aiheuttaa sen, että elämä ei olisi mahdollista. Näitä on mm. auringon, kuun ja
maan etäisyys toisistaan, maan akselin kallistuskulma ja lämpötilavaihtelut
maan päällä. Nyt jos maa pyörisi hyvin hitaasti, olisi maan pimeällä puolella
hyvin kylmä (olettaen että jo alussa lämpö tuli samasta lähteestä kuin
valo). Eli näin ei ainakaan olisi voinut
enää olla kolmantena päivänä, kun kasvit luotiin.
Pietari tosin
mainitsee, että tuhat vuotta on kuin yksi päivä:
Tämä
yksi älköön kuitenkaan olko teiltä salassa, rakkaani: Herralle yksi päivä on
kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta kuin yksi päivä. (RK: 2. Piet. 3:8)
Tässä on oltava
tarkkana kenelle näin on: Jumalalle. Ihmiselle päivä on päivä ja tuhat vuotta
saavuttamaton, samoin eläimille ja kasveille. Lisäksi tässä Raamatun kohdassa
selitetään Herran pitkämielisyyttä, ei maailman luomista.
Vielä olisi
sellainen mahdollisuus kumota edellinen, että voidaan katsoa, että Jumalan piti
kertoa asiat niin, että sen aikaiset ihmiset olisivat asian ymmärtäneet. Ja
näin varmasti olikin, mutta Hän kyllä tiesi, että ihminen tutkii avaruutta ja
tekee siitä omia (jumalattomia) johtopäätöksiään myöhemmin. Ehkäpä juuri siksi
Hän toisti, joka päivän jälkeen, että meni tosiaan yksi päivä, ettei jäisi
mitään mahdollisuutta spekuloida muuta.
Luomishetken ajan kuluminen
Tämä aikakäsite on
mahdollisesti kaikkein monimutkaisin ja vaikein asia ymmärtää koko luomisessa.
Siitä huolimatta Raamatun suoraviivainen lukeminen ja luetun sanan
konstailematon hyväksyminen antaa ymmärtää, että kyseessä on kuusi päivää
iltoineen ja aamuineen.
Se mahdollisuus, että atomiaika kävi paljon nopeammin kuin planeetta-aika luomisviikon alussa, on tapa sanoa, että suhteellisesti ajateltuna atomiajasta käsin maapallo pyöri hitaasti. Miten ihminen olisi kokenut tämän, on aika mahdotonta todeta. Jätän tämän asian yksityiskohtaisemman käsittelyn neljänteen päivään.
Jos ei olisi
sellaista tieteellistä ristiriita siitä, että, miten miljoonien valovuosien
päässä olevista tähdistä valo olisi ehtinyt maahan, olisi nämä jakeet helpompi
uskoa - eikö? Ensin tosin täytyy huomata, että kuuden päivän luominen ei
vaikuta tähän asiaan enää meidän päivinämme mitään, vaan se, että luomisesta
Raamatun mukaan on aikaa vain noin 6000 vuotta (palaan tähän myöhemmin). Tämä
valonnopeus asia ei siis koske kuutta luomisen päivää mitenkään, joten voimme
tässä vaiheessa unohtaa sen mielestämme ja palaamme siihen neljäntenä päivänä,
kun tähdet luotiin.
Spekulaatioita
voidaan tehdä, mutta Luomiskertomus ei paljon jätä varaa lisätä tai muuttaa
tätä asiaa. Jäljempänä tulevat Raamatun kohdat voivat vain täsmentää tätä,
mutta eivät koskaan kumota ensin ilmoitettua sanaa. Se jälleen tekisi Jumalan
sanasta epäluotettavan ja Jumalasta harhaanjohtajan. Lopulta jokaisen on
varmistettava tai kumottava tämä teksti uskossaan. Mene ja kysy rukouksessa:
”Jeesus mitä mieltä sinä olet tästä tekstistä?”
Mitkä olivat ne
sanat, jotka Jumala itse omakätisesti kirjoitti Mooseksen tekemiin tauluihin?
Ne olivat kymmenen käskyä, jotka Jumala oli aikaisemmin puhunut Israelilaisille
tulen keskeltä. Nämä sanat on kirjattu 2. Mooseksen kirjan lukuun 20. Otan
siitä 11. jakeen, joka kuuluu näin:
Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi. Sen tähden Herra siunasi sapatinpäivän ja pyhitti sen. (RK: 2. Moos. 20:11)
Jumala siis sekä
puhui, että kirjoitti tämän lauseen (vieläpä kahteen kertaan, koska Mooses
rikkoi ensimmäiset laatat), joka kertoo Hänen luoneensa kaiken kuudessa
päivässä - juuri niin kuin on 1. Moos 1:ssä kirjattu. Tämän suurempaa
Raamatullista todistusta luomisviikolle on vaikea järjestää.
Luther taisi olla
sitä mieltä, että ei luomiseen voinut mennä niin pitkään Kaikkivaltiaalta, vaan
että se olisi voinut tapahtua päivässä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti