Viime
kerralla katsoimme ihmisen luomista. Nyt maan päällä oli siis Jumalan lisäksi
olento, joka pystyi muistamaan ja jopa kirjaamaan asioita ylös: uusi
silminnäkijä. 1. Mooseksen kirjan 2. luku on niin sanottu toinen
luomiskertomus. Se kuvaakin hyvin sitä, miten Aadam näki ja koki elämänsä
ensihetket.
---------------------------------------------------------------------------Muut artikkelit Luomiskertomuksesta:
1. Johdanto - Onko Raamatun Luomiskertomus kirjaimellinen?2. Aika alkoi - Alussa...3. Ensimmäinen jae - Alussa Jumala loi taivaat ja maan4. Toinen jae - Maailma ilman järjestystä
5. Ensimmäinen päivä - Tulkoon valkeus
6. Toinen Päivä - Onko maa litteä?
7. Kolmas Päivä - Elämän Koodin Luominen
8. Neljäs Päivä - Avaruuden mysteerit
9. Viides ja kuudes päivä - Eläimien alkuperä
10. Kuudes Päivä - Ihmisen Luominen
-------------------------------------------------------------------------
Toisen luvun alussa on Jumalan kirjaaman luomiskertomuksen lopetus, sillä Jumala oli alussa tapahtuneen luomisen
ainoa silminnäkijä:
Niin tulivat valmiiksi taivaat ja maa ja kaikki, mitä niissä on.
Seitsemäntenä päivänä Jumala sai valmiiksi tekemänsä työn, ja seitsemäntenä
päivänä hän lepäsi kaikesta työstään, jota oli tehnyt. Ja Jumala siunasi
seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska silloin hän lepäsi kaikesta
luomistyöstään.
Nämä olivat taivaan ja maan luomisen vaiheet.
(RK: 1. Moos. 2:1-4a)
Vaikka
seitsemäntenä päivänä ei Jumala luonut mitään, hän mainitsee kahdesti, että se
on lepopäivä ja sellaisena siunattu ja pyhä. Myöhemmin Raamatussa on ohje - ei
vaan käsky - , että meidän yhä pitää pyhittää lepopäivä:
Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki,
mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi. Sen tähden Herra
siunasi sapatinpäivän ja pyhitti sen.
(RK: 2. Moos. 20:11)
Seitsemäntenä
päivänä ei mainita enää, että tuli ilta ja aamu. Se on saanut monet väittämään,
että seitsemäs päivä jatkuu yhä ja että Jumala lepää eikä osallistu maailman
kulkuun. Toisaalta Raamatusta kuitenkin tiedämme, ettei Jumala milloinkaan
lepää - eihän hänellä edes ole päivää tai yötä.
Iltaa ja aamua ei ole mainittu, koska enää ei menty pimeästä kohti
järjestäytyneisyyttä, vaan kaikki oli jo täydellistä.
Lause:
"Nämä olivat taivaan ja maan luomisen vaiheet." on luomiskertomuksen
lopetus ja niin sanottu ensimmäinen toledot (käännetty tässä 'vaiheet',
toisaalla Raamatussa käännetty myös 'sukuluettelo' tai 'jälkeläiset'.) Toledot esiintyy jokaisen 1. Mooseksen kirjan jakson päätteeksi - aina kun kirjoittaja vaihtuu.
Tästä
eteenpäin kannattaa tekstiä lukea niin kuin Aadam olisi sen kirjoittanut. Tämä
auttaa monen asian ymmärtämisessä ja on luonnollista, sillä Raamattu on monen
eri henkilön kirjoittamaa. Vaikka Mooses toimi tässä editoijana ja tekstin
elvyttäjänä, auttaa tämä Aadam-näkökanta asettamaan tekstin kohdalleen.
Tekstin sävy
muuttuu niin, että Jumalasta ei käytetä enää sanaa Elohiym vaan JAHVE Elomhiym
eli Herra Jumala kuten se on käännetty suomeksi. Jahve tarkoittaa 'Minä Olen',
mikä on se Jumalan nimi, jota juutalaiset eivät mielellään lausuneet ääneen. He pitivät sitä niin
pyhänä. Tämä on siis ylistävämpi Jumalan nimi kuin ensimmäisessä luvussa.
Jumalan
ylistäminen JAHVEksi (tai YHWH) alkaa tästä Raamatun jakeesta:
Siihen aikaan, kun Herra Jumala teki maan ja taivaat, maan päällä ei
ollut vielä yhtään pensasta eikä kedolla kasvanut mitään kasveja, koska Herra
Jumala ei ollut vielä antanut sataa maan päälle eikä ihmistä ollut vielä
viljelemässä maata. Mutta maasta nousi sumua, joka kasteli koko maan pinnan.
Sitten Herra Jumala muovasi ihmisen maan tomusta ja puhalsi hänen sieraimiinsa
elämän hengen. Näin ihmisestä tuli elävä sielu.
(RK: 1. Moos. 2:4b-2:7)
Näin Adam
oli ymmärtänyt, miten maailma oli ennen hänen tuloaan. Ehkä hän oli kysynyt
Jumalalta keskustellessaan hänen kanssaan Paratiisin puutarhassa. Adam ei
varmaankaan kirjoittanut tätä ylös sitä mukaan, kun asioita tapahtui, vaan hän
muisteli asioita jälkeen päin jossain vaiheessa elämäänsä. Adamin elämästähän
meille on jäänyt kovin vähän mitään luettavaksi. Tämä teksti sitten suoraan tai
Jumalan kertomana tuli lopulta Mooseksen kautta tutuksi kaikille.
Alku on
johdanto, jossa nopeasti kerrataan luominen siihen hetkeen, kun Jumala loi
ihmisen. Uutta siinä kerrotaan sateesta, joka tuli kuvioihin mukaan vasta
myöhemmin. Ihmistä ei luotu tyhjästä, vaan käyttäen maan tomua raaka-aineena ja
varmasti sitä kosteutta, mikä oli tomun kastellut, sillä ihmisessä on paljon
vettäkin.
Sitten tulee
ihmeellinen asia. Ihmisen ollessa jo valmis, Jumala puhalsi hänen sieraimiinsa
ja ihminen 'käynnistyi'. Ihminen heräsi henkiin. Ja ihmisen ruumis sai sielun.
Mikä sielu on?
Jos
ihmisruumiissa ei ole sielua, koko ruumis on eloton. Ihmisen tietoisuus on
sielussa, ei aivoissa, jotka ovat vain aistien ja lihasten välinen oppimiskone. Siellä missä on sielu, siellä ihminen kokee olevansa. Se on persoonan
sijainti. Se on persoona. Sielu ohjaa ajattelua. Sielu
tekee päätöksiä ja päätökset ohjaavat aivoja toteuttamaan päätöksen. Sekulaari
tiede väittää, että aivot tekevät päätöksen, mutta se johtuu siitä, että he
eivät tunnusta mitään aineetonta.
Kun sielu
lähtee ruumiista, ihminen kuolee, ruumiista tulee eloton, se ei enää ole
hengissä. Siten ruumiin ja sielun yhteys synnyttää biologisen (lihan) elämän. Kuka on kuolleen
ruumiin nähnyt, ymmärtää, että siitä uupuu jotain. Se on vain kuori. Siitä
uupuu henkilölle tyypillinen tapa liikkua, puhua, reagoida muiden puheeseen,
käyttää käsiään, ilmeitään, ryhtiään - kaikkea sitä, mistä me voimme ihmisen
tuntea ja jota kutsumme persoonaksi. Ne kaikki ovat sielussa.
Kun sielu
lähtee ruumiista, sielulla ei enää ole apuvälinettä, mitä se voisi komentaa
tekemään asioita materialistisessa maailmassa. Ruumiin kuoleman jälkeen sielu on täysin tuonpuoleisen
voimien hallinnassa - hyvän voiman tai pahan. Sielu ilman ruumista ei voi enää
toteuttaa päätöksiä, vaikka sillä on tietoisuus. Se on edelleen se sama
persoona, joka se oli ruumiissaankin ja se voidaan tunnistaa samaksi persoonaksi
toisten sielujen toimesta. Se voi kommunikoida, tuntea ja liikkua, ja tehdä
päätöksiä, mutta ei toteuttaa niitä tai toteuttaa vain, kun sille annetaan
siihen mahdollisuus. (Lue Luuk. 16:19-31)
Katsotaan joitakin Raamatun kohtia sielusta. Jos sielu
tulee takaisin kuolleeseen ruumiiseen, liha, biologinen ruumis, herää elämään.
Sitten hän ojentautui pojan yli kolme kertaa, huusi Herraa ja sanoi:
"Herra, minun Jumalani, anna tämän pojan sielun tulla häneen
takaisin." Herra kuuli Eliaa, ja henki tuli takaisin pojan sisimpään, ja
poika heräsi eloon. (RK: 1. Kun.
17:21-22)
Yllättävää
ehkä, mutta Jumalallakin on sielu:
Minun sieluni vihaa teidän uudenkuun juhlianne ja juhla-aikojanne.
Niistä on tullut minulle kuorma, jota olen väsynyt kantamaan. (RK: Jes. 1:14)
Myös
eläimillä on sielu:
Kaikille villieläimille, taivaan linnuille ja maassa liikkuville
pikkueläimille, joissa on elävä sielu, minä annan ravinnoksi kaikenlaiset
vihreät kasvit." Näin myös tapahtui.
(RK: 1. Moos. 1:30)
Tämän myös
huomaa kun tarkkailee lemmikkejä vaikkapa koiraa tai kissaa. Ne käyttäytyvät
persoonallisella tavalla ja välillä empivät, kun tekevät päätöksiä siitä,
menisikö ruokakupille, ulos vai nukkumaan. Ne ovat persoonallisia.
Sen sijaan
hyönteisillä ei varmaankaan ole sielua. Niillä ei ole sieraimia ja Raamattu
tekee tässä eron eläimien välillä:
15. Ne menivät Nooan luo arkkiin pareittain, kaikki, joissa oli elämän
henki. (RK: 1. Moos. 7:15)
22. Kaikki, joiden sieraimissa oli elämän hengen henkäys, kaikki, jotka
elivät kuivalla maalla, kuolivat.
(KR38: 1. Moos. 7:22)
Sieraimien
avulla on siis eläimet luokiteltu hengittäviin ja muihin.
Missä sielu on?
Sielusta
puhuttaessa tämä Jumalan Nooalle antama käsky on saanut paljon huomiota:
Älkää kuitenkaan syökö lihaa, jossa sen sielu, sen veri, on. (RK: 1. Moos. 9:4)
Toisin
sanottuna se kertoo, että veressä on sielu. Voiko se olla näin? Helppo vastaus
tähän on, että tässä käytetty sielu sana voidaan myös kääntää sanalla elämä. Ja se käännetäänkin elämäksi satoja kertoja Vanhassa Testamentissa. Eikä tässäkään kohtaa ole mitään erityistä syytä kääntää sitä sieluksi. Se on vain vanha tapa.
Tämä jae voidaan sanoa myös, että älkää syökö elävää lihaa, josta veri ei vielä ole laskettu pois. Näin ei saa syyllistyä kannibalismiin, elävältä syömiseen. Elävässä veressä on myös paljon geneettisiä vaikuttavia tekijöitä, jotka voivat muuttaa meidän biologiaamme. Se siis voi olla Jumalan suojeleva käsky ja on yksi 7-käskystä, minkä Jumala antoi Nooalle (kts. 1. Moos 9).
Tämä jae voidaan sanoa myös, että älkää syökö elävää lihaa, josta veri ei vielä ole laskettu pois. Näin ei saa syyllistyä kannibalismiin, elävältä syömiseen. Elävässä veressä on myös paljon geneettisiä vaikuttavia tekijöitä, jotka voivat muuttaa meidän biologiaamme. Se siis voi olla Jumalan suojeleva käsky ja on yksi 7-käskystä, minkä Jumala antoi Nooalle (kts. 1. Moos 9).
Toisaalta se
voidaan ymmärtää niin, että eläin pitää ensin tappaa, jotta sen sielu lähtee
siitä pois. Kuolema on helpoiten todettavissa sillä, että laskee veren pois.
Sillä eläimeltä, ja ihmiseltäkin, voidaan ottaa pois monia osia ja elementtejä
ja silti se elää: raajat, silmät, sisäelimet, jopa osa aivoista. Veren
laskeminen pois tappaa varmasti. Lisäksi veren laskeminen on suhteellisen
helppo operaatio.
Kolmanneksi
tämä voi tarkoittaa, että vaikka saamme syödä lihan ja tappaa eläimen, sen
sielu ei kuulu ihmiselle, vaan se pitää laskea vapaaksi ja jää Jumalan
huoleksi. Ei siis ole meidän tehtävämme hallita
kuolleiden sieluja millään tavalla. Jeesus erittelee tämän tehtävän näin:
Älkää pelätkö niitä, jotka tappavat ruumiin mutta eivät voi tappaa
sielua. Pelätkää ennemmin häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa
helvettiin. (RK: Matt. 10:28)
Sielua ei
ihminen voi tappaa, mutta ruumiin voi. Jumala hallitsee sielun.
En siis näe,
että veressä olisi jotenkin fyysisesti sielu, joka ei ole materiaan sidottu
ensinkään. Jumala hallitsee sielun liikkeet kuoleman jälkeen. Verensiirto,
vaikkakin aina fyysinen riski, ei mielestäni ole hengellinen asia ollenkaan,
vaan voi jatkaa ihmisen elämää kriittisessä tilanteessa näin haluttaessa.
Ylipäätään tämä Raamatun kohta ei puhu mitään verensiirrosta. Jokainen
kuitenkin toimikoon itsensä kohdalla uskonsa mukaan, mutta ei kieltäkö sitä
muilta, ei mielestäni edes lapseltaan.
Sielun ja Hengen ero
Heprealaisessa
ajattelussa näkyvä ja näkymätön, näkyvä ja henkimaailman, kulkevat aina
yhdessä. Kristillisessä ajattelussa
lisäksi näkymättömässä on usein kaksi kokonaisuutta. Kolmiyhteinen Jumala on
Isä, Poika ja Pyhä Henki. Näistä Poika, Jeesus, on näkyvä. Jeesuksen omien
sanojen mukaan Isä on henki, jota ei voi ihminen nähdä. Myös Pyhä Henki on
näkymätön kuin tuuli. Ihmisessä on kolme osuutta: ruumis, sielu ja henki. Kaksi
viimeistä on näkymätöntä.
Kun Vanhaa
Testamenttia käy läpi, välillä näyttää siltä, että sielu ja henki sanaa
käytetään samasta asiasta, siitä näkymättömästä:
Minun sieluni ikävöi sinua yöllä, henkeni sisimmässäni etsii sinua. Kun
sinun tuomiosi kohtaavat maata, maanpiirin asukkaat oppivat vanhurskautta. (RK: Jes. 26:9)
Välillä taas
kieli on hyvinkin Uusi Testamentillista:
Ihmisen henki on Herran lamppu,
se tutkii ihmisen sisimpiä myöten.
(RK: Sananl. 20:27)
Tomu palaa maahan, josta se on tullutkin, ja henki (ruwach) palaa Jumalan luo, joka on sen antanut. (RK: Saarn. 12:7)
Jaakob
kirjeessään sanoo Jumalan olevan mustasukkainen siitä hengestä, jonka on meihin
laittanut asumaan:
Vai luuletteko, että Raamattu turhaan sanoo: "Kateuteen asti hän
halajaa henkeä, jonka on pannut meihin asumaan"? (RK: Jaak. 4:5)
Tuonela on yksin Vanhan Testamentin käsite. Sielun matka oli ruumiin kuoleman jälkeen ensin sinne, mistä se jatkoi Herran huomaan. Jeesuksen tulo mullisti monia
näkymättömiäkin asioita:
Mutta Jumala lunastaa minun sieluni tuonelan vallasta, sillä hän ottaa
minut huomaansa. (RK: Ps. 49:16)
Uusi Testamentti tekee selvän eron hengen ja sielun välillä:
Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään
kaksiteräinen miekka. Se tunkee läpi, kunnes erottaa sielun ja hengen, nivelet
ja ytimet ja tuomitsee sydämen ajatukset ja aikeet. (RK: Hepr. 4:12)
Henki on se,
minkä uskova saa uudestisyntymisessä ja Paavalin mukaan se on selkeästi eri
asia kuin sielu.
Onhan kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä
sielu." Viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki. Ensimmäisenä ei
siis ollut hengellinen vaan sielullinen, vasta sitten tulee hengellinen.
Ensimmäinen ihminen oli maasta ja maallinen. Toinen ihminen on taivaasta. (RK: 1. Kor. 15:42-49)
Edellä
ensimmäinen Aadam oli tietysti ensimmäinen ihminen. Toinen Aadam, Jumalan suora
lapsi, on Jeesus. Kaikki tässä välissä olleet ovat ihmisen lapsia.
Paavali
tekee tässä selkeän eron sielun ja hengen välillä. Toinen on maasta ja toinen
taivaasta. Ylösnousemusruumis on siis hengen ruumis siinä kuin nykyinen ruumis
on maallinen. Kuitenkin uudestisyntymisessä ihminen sai jo hengen.
Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku
ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Mikä lihasta on syntynyt, on liha, ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. Älä
ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti,
ylhäältä. (RK: Joh. 3:5-7)
Jeesus
sanoo, että meidän pitää uudesti syntyä Hengestä, jotta meillä olisi henki,
sillä vain niin pääsemme Jumalan valtakuntaan. Saamme hengen
uudestisyntyessämme, mutta saamme sen vanhaan, tai nykyiseen, ruumiiseemme.
Siihen jossa myös sielu on. Siten meillä
pitää olla niin ruumis, sielu, kuin henkikin. Henkeä meillä ei vielä ollut
ennen kuin sen saimme tai toisen tulkinnan mukaan Pyhä Henki herätti meissä
uinuvan ihmisen hengen. Olimme vain elävä sielu, miksi Luomiskertomus kertoo
ihmisen tulleen.
Henki tekee eläväksi, ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen
puhunut teille, ovat henki ja elämä.
(RK: Joh. 6:63)
Henki luo
suhteen Jumalaan. Hengen kautta me toimimme hänen kanssaan.
Vaikeinta on ymmärtää sielun ja hengen suhde, koska koemme ne molemmat näkymättöminä.
Henki on sieluun nähden, persoonaan nähden, ulkopuolinen, mutta vaikuttaa
sieluun ja ohjaa sitä lähemmäksi Jumalaa. Näin persoona muuttuu pikku hiljaa
hengen kaltaiseksi. Persoona muuttuu ja siinä mielessä henki sisältää eri ominaisuuksia.
Siinä on Jumalan luonne.
Kuka muu tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä
on? Kukaan ei myöskään tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki. (RK: 1. Kor. 2:11)
Ihmisen
hengen lisäksi on Pyhä Henki, joka asuu uudestisyntyneessä
Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki
asuu teissä? (RK: 1. Kor. 3:16)
Tämä Jumalan
Henki toimii yhdessä ihmisen hengen kanssa:
Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan
lapsia. (RK: Room. 8:16)
Ja suunta on
olla yksi Jumalan kanssa:
Mutta joka yhtyy Herraan, on yksi henki hänen kanssaan.(RK: 1. Kor.
6:17)
Luomiskertomuksessa
veri on sielun vertauskuva, kun taas hengitys on hengen vertauskuva. Molemmat
ne ovat Jumalan luomia. Maan päällä ruumis vie sielua - kuoleman jälkeen
henki, kunnes on jälleen aika ruumiin ylösnousemukseen.
Sillä niin kuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa, jokainen vuorollaan, esikoisena Kristus ja sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan. (RK: 1. Kor. 15:22-23)
Näin on myös kuolleiden ylösnousemus: Kylvetään katoavaisuudessa, nousee katoamattomuudessa. Kylvetään alhaisuudessa, nousee kirkkaudessa. Kylvetään heikkoudessa, nousee voimassa. Kylvetään sielullinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen. (RK: 1. Kor. 15:42-50)Ihmisen luominen ei siis vielä tänäkään päivänä ole päätöksessään.
Taistelumme täällä maan päällä on lihan (ruumiin) ja hengen välillä. Sielua revitään molempiin suuntiin. Ketä Hengessä kulkee lopulta voittaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti